دسته بندی | علوم سیاسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 200 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشگفتار |
1 |
فصل اول (کلیات) |
3 |
مقدمه |
4 |
بیان مسئله و تعریف آن |
4 |
بررسی سوابق و ادبیات موضوع «پیشینه موضوع» |
5 |
هدف پژوهش |
6 |
پرسش اصلی پژوهش |
7 |
فرضیه ها |
8 |
تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم و متغیرها |
8 |
روش تحقیق و گردآوری داده ها |
9 |
حدود قلمرو پژوهش |
10 |
موانع، مشکلات و محدودیتهای تحقیق |
10 |
سازماندهی پژوهش |
11 |
فصل دوم: مباحث نظری و تئوریک تحقیق |
12 |
سیاست |
13 |
سیاست در معنای عام |
14 |
سیاست در معنای خاص |
14 |
سیاست از دیدگاه ریمون آرون |
14 |
سیاست خارجی |
15 |
سیاست خارجی از دیدگاه اسلام |
16 |
سیاست خارجی ایران در بدو انقلاب |
16 |
اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در بدو انقلاب «از دیدگاه امام خمینی» |
18 |
سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران |
18 |
اصول و مبانی سیاست خارجی، مواضع جهانی |
20 |
اصول و مبانی سیاست خارجی، موانع منطقه ای |
22 |
اصول و مبانی سیاست خارجی، مواضع نهضت های آزادی بخش |
22 |
اصول و مبانی سیاست خارجی، مواضع گروههای مبارز فلسطین |
23 |
دیدگاه امام خمینی در رابطه با اسرائیل |
24 |
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره حکومت آقای هاشمی رفسنجانی |
24 |
تغییر الگوی رفتاری سیاست خارجی به مصالحه و همزیستی |
26 |
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره حکومت آقای خاتمی |
26 |
تنش زدایی، اصول مطرح در سیاست خارجی |
27 |
فصل سوم – بخش اول |
29 |
تاریخچه فلسطین |
30 |
قدمت فلسطین |
30 |
مهاجرت یهودیان – طرح صهیونیست |
31 |
کنگره استعماری 1907 |
33 |
جنگ جهانی اول |
36 |
قیمومیت انگلیس بر فلسطین |
37 |
جنبش اعراب و سرکوب انگلیس |
38 |
کمیته فلسطین و طرح تقسیم |
40 |
قطعنامه 181 مجمع عمومی |
41 |
اعلام تشکیل دولت یهود و حمله اعراب |
43 |
فصل سوم – بخش دوم |
46 |
انگیزه ها و اهداف |
47 |
اهداف |
47 |
اساس نامه یا میثاق نامه حماس |
48 |
روش های جنبش حماس برای دستیابی به هدفهای استراتژیک |
50 |
وجوب جهان برای آزادی فلسطین |
57 |
همبستگی اجتماعی حماس |
58 |
جهان شمولی دایره مبارزات فلسطین از دیدگاه حماس |
60 |
حمایت های حماس |
63 |
طرح حماس برای اتحاد گروه ها |
63 |
مساله اسراء هدف حماس |
64 |
رد راه حل های سازش با صهیونیسم |
67 |
آتش بس مشروط حماس «خروج اسرائیل از نوار غزه» |
68 |
مواضع جدید حماس، پس از شهادت شیخ یاسین رهبر حماس |
69 |
نابودی رژیم صهیونیستی از سرکوب حماس آسانتر است «خالد مشعل» |
73 |
عدم ادغام حماس و دولت خودگردان |
74 |
فصل سوم – بخش سوم |
76 |
مخالفت شدید حماس با تشکیل دولت فلسطین |
77 |
تشکیلات خودگردان و مواضع حماس |
79 |
مواضع تشکیلات خودگردان و حماس در رابطه با گفتگو با اسرائیل |
80 |
اقتدار حماس، انزوای عرفات |
83 |
از شعار تا عمل (عقب نشینی گام به گام سازمان آزادیبخش فلسطین) |
84 |
توطئه نقشه راه |
85 |
جنبش های اسلامی و ملی فلسطین و موضع حماس |
86 |
کنفرانس عقبه مخالفت حماس و فتح «عبدالعزیز رنتیسی» |
91 |
فصل چهارم – بخش اول |
|
جهاد اسلامی فلسطین |
93 |
از ظهور تا شهادت شیخ عزالدین قسام |
94 |
قیام عزالدین قسام |
94 |
اخوان المسلمین از جنبش جهاد اسلامی |
96 |
زمینه های ظهور جنبش جهاد اسلامی |
97 |
تأسیس جنبش جهاد اسلامی |
98 |
رهبری و اعضای جنبش جهاد اسلامی |
101 |
فعالیت های جنبش جهاد اسلامی |
104 |
جهاد مصلحانه |
106 |
فعالیت های شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی |
107 |
تدابیر رژیم صهیونیستی برای مقابله با عملیات نظامی حماس |
110 |
مواضع جهاد اسلامی فلسطین نسبت به مسئله صلح |
112 |
فصل چهارم – بخش دوم |
|
جهاد اسلامی و گروههای فلسطین |
115 |
جهاد اسلامی فلسطین و حماس |
116 |
جهاد اسلامی و دولت مستقل فلسطین |
117 |
جهاد اسلامی و سازمان آزادی بخش |
118 |
اختلافات و دیدگاه جنبش اسلامی و سازمان آزادی بخش فلسطین |
119 |
شهرت حماس بیش از جهاد اسلامی |
121 |
فصل چهارم – بخش سوم |
|
انتفاضه |
123 |
انتفاضه معنی و مفهوم |
124 |
انتفاضه فلسطین |
125 |
علل انتفاضه |
126 |
واقعیت های انتفاضه از زبان آمار |
128 |
اهداف انتفاضه |
129 |
انقلاب اسلامی ایران مهمترین عامل موثر در شروع و استمرار انتفاضه |
130 |
نقش جنبش مقاومت حماس و جهاد اسلامی در قیام فلسطینیان |
132 |
نقش جهاد اسلامی در انتفاضه 1987 |
135 |
انتفاضه از دیدگاه رئیس دفتر سیاسی حماس خالد مشعل |
140 |
انتفاضه از دیدگاه شیخ ابراهیم القوقا یکی از رهبران حماس |
145 |
انتفاضه از دیدگاه دکتر حلمی محمد القاعوده نویسنده مصری |
146 |
فصل پنجم – بخش اول |
|
تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر دو گروه جهاد اسلامی فلسطین و حماس |
147 |
تأثیرپذیری گروههای اسلامی فلسطین از انقلاب اسلامی ایران |
148 |
بازتاب انقلاب اسلامی ایران «شکل گیری جهاد اسلامی فلسطین» |
150 |
پیروزی حزب ا... الگوی مبارزات فلسطین |
152 |
ایران الگوی مبارزات جهاد اسلامی |
153 |
ایران و دو حادثه شگفت انگیز برای مقاومت فلسطین |
156 |
انتفاضه شیوه های مبارزاتی مردم ایران در زمان انقلاب |
157 |
توانمندی نظامی ایران خطری برای اسرائیل |
159 |
فصل پنجم بخش دوم |
|
رهبران ایران و مقاومت فلسطین |
164 |
الف- سیاست تصمیم گیری رهبران ایران |
165 |
ب-دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اسرائیل «امام خمینی، آیت الله خامنه ای …» |
166 |
طرح روز جهانی قدس، احیای جنبشهای اسلامی و بسیج مسلمانان |
170 |
آیت الله خامنه ای و حمایت از مقاومت فلسطین |
172 |
آقای خاتمی و حمایت از مقاومت فلسطین |
174 |
وحدت نظر جهاد اسلامی فلسطین و رهبران جمهوری اسلامی ایران «زوال اسرائیل» |
176 |
جنبش جهاد اسلامی و تاثیر اندیشه های امام خمینی (ره) |
177 |
رهبریت ایران و جنبش جهاد اسلامی فلسطین «دکتر رمضان عبدالله دبیر کل جنبش اسلامی فلسطین» |
179 |
فصل پنجم بخش سوم |
|
حمایت ایران از مقاومت فلسطین حماس و جهاد اسلامی |
180 |
ایران و حمایت از مقاومت فلسطین |
181 |
ارتباط سازمان جهاد اسلامی فلسطین با جمهوری اسلامی ایران |
182 |
حمایت های مالی، نظامی حماس و جهاد اسلامی |
185 |
ایران یکی از منابع مالی جهاد اسلامی |
188 |
آینده منازعه فلسطین و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران |
190 |
فصل ششم بخش اول |
|
بازدارندگی ایران در روند صلح |
193 |
واکنش ایران و دیگر کشورها در قبال توافقنامه اسلو «غزه-اریما» |
194 |
انتفاضه و نقش بازدارندگی ایران در روند صلح |
195 |
جهاد اسلامی فلسطین و نقش بازدارندگی ایران در روند صلح |
195 |
حماس و نقش باز دارندگی ایران در روند صلح |
196 |
فشار غرب و آمریکا بر ایران در پی حمایت از مقاومت فلسطین |
198 |
فصل ششم – بخش دوم |
|
کنفرانس تهران |
200 |
کنفرانس تهران در حمایت از انتفاضه فلسطین |
201 |
تحریف واقعیت ها به وسیله یهودیان |
202 |
دستاوردهای کنفرانس حمایت از انتفاضه در تهران |
203 |
کنفرانس تهران و تشکیل دادگاه بین المللی جنایات جنگی |
205 |
سازمان کنفرانس اسلامی ونقش بازدارندگی ایران در روند صلح |
205 |
فصل ششم – بخش سوم |
|
پیروزی حماس در انتخابات |
208 |
پیروزی جنبش حماس در انتخابات شهرداری ها «نوار غزه» |
209 |
پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی |
211 |
بررسی علل پیروزی و آینده تشکیلات حماس |
213 |
علل ناکامی فتح |
215 |
علل پیروزی حماس |
217 |
مسئولیتهای حماس |
219 |
ورود خالد مشعل به تهران و حمایتهای رهبر انقلاب |
221 |
کمک 250 میلیون دلاری ایران به حماس |
223 |
نخست وزیر و رئیس مجلس جدید فلسطین |
224 |
همه پرسی برای برسمیت شناخت اسرائیل |
225 |
نتیجه گیری |
227 |
فصل دوم
مباحث نظری
سیاست برابر پولیتیک (Politique) در زبان فرانسه است که خود ماخوذ از ریشه لاتینی politicus و یونانی politikos است و از ریشه یونانی polis (شهر) گرفته شده است.
در آن زمان politikos به معنی: (هنر و عمل حکومت در کشور)) به کار می رفت (منظور شهر کشور یا دولت شهرهای یونان است).
سیاست در مفهوم خاص، تدابیری است که حکومت ها در اداره ی امور کشور و تعیین شکل و محتوای فعالیت خود اتخاذ می کنند و این تدابیر در دو مجرای داخلی و خارجی معمول می گردد:
الف – مجرای داخلی: حکومت ها با اتخاذ تدابیر سنجیده و متناسب با شرایط مادی و معنوی مشخص، امور کشور را اداره می کنند تا اعضاء جامعه به وظایف اجتماعی (به مفهوم عام) خود عمل نمایند.
ب-مجرای خارجی: مربوط است به مناسبات حکومت ها با دولت های دیگر که آن را روابط بین المللی گویند و مبتنی بر قوانین بین المللی است.
معمولاً امور سیاسی متناسب با اوضاع و احوال فرهنگی، اقتصادی و عقیدتی مشترک مردم کشور جریان می یابد. اصطلاح سیاست در امور و پدیده های سیاسی نظیر: نهادهای سیاسی، سازمان های سیاسی، جریان های سیاسی، عقاید سیاسی، مقررات، رسوم و تشریفات سیاسی و روابط سیاسی مصطلح است و علاوه بر آن در سایر امور به معنی ((مشی)) کاربرد دارد مثل: سیاست اقتصادی، سیاست فرهنگی، سیاست کشاورزی، سیاست مالی، سیاست برنامه ریزی، سیاست جمعیتین سیاست اجتماعی، و اقتصاد سیاسی و …
در یک جامعه باز و پویا که اعضای آن از دانش و بینش نسبتاً مطلوبی برخوردارند، درجهی سهیم شدن مردم در امور سیاسی کشور بالا است و مشارکت ارادی و آگاهانه انجام می پذیرد. [1]
سیاست در معنای عام، هرگونه راهبرد و روش و مشی برای اداره یا بهکرد هر امری از امور، چه شخصی چه اجتماعی، ((سیاست)) گفته می شود، چنانکه از سیاست اقتصادی، سیاست نظامی، سیاست مالی، سیاست آموزشی و جز آنها سخن می گوییم.
سیاست به معنای خاص، هر امری که مربوط به دولت و مدیریت و تعیین شکل و مقاصد و چگونگی فعالیت دولت باشد، از مقولهی امور ((سیاسی)) است. بنابراین، هرگاه از ((سیاست))، به معنای خاص، سخن می گوییم، همواره با دولت، یعنی سازمان قدرت در جامعه، که نگهبان نظم موجود یا پیش برندهی آنست, سروکار داریم. امور سیاسی شامل مسائل مربوط به ساخت دولت، ترتیب امور در کشور، رهبری طبقات، مسائل کشاکش بر سر قدرت سیاسی میان حزبها و گروههای با نفوذ و غیره است.
ریمون آرون فرانسوی، سیاست را برابر دو واژهی برنامه، نظر و عمل سیاسی و محل تلاقی و برخورد برنامه ها، نظرات و اقدامات سیاسی با صحنه ی سیاست میدانست و به نظر او این دو واژه، لازم و ملزوم یکدیگرند, به طوری که اگر صحنهی سیاست مناسب نباشد، نظر و برنامهی سیاسی در عمل، نتیجه بخش نمیشود و چنانچه نظر و برنامهی سیاسی سنجیده و موافق شرایط موجود نگردد از استقبال و کارکرد مورد نظر باز میماند.
عبارت است از یک استراتژی یا یک رشته اعمال از پیش طرح ریزی شده توسط تصمیم گیرندگان حکومتی که مقصود آن دستیابی به اهدافی معین، در چارچوب منافع ملی و در محیط بین المللی است. سیاست خارجی شامل تعیین، اجرا و تامین یک سلسله اهداف و منافع ملی است که در صحنه بین المللی از سوی دولت ها انجام می پذیرد. سیاست خارجی هم چنین می تواند ابتکار عمل یک دولت و یا واکنش آن در قبال کنش دیگر دولت ها باشد.
در نهایت می توان گفت که در مجموع سیاست خارجی دنباله سیاست داخلی است. براین مبنا مختصات نظام سیاسی از لحاظ ساختاری و رفتاری می تواند نقش موثری در شیوه تبیین منافع، استراتژی ها و هدف ها ایفاء کند.
سیاست خارجی در معنای امروزی آن، همزاد و همراه ((دولت ملی)) است. البته ((سیاست خارجی به قدمت نخستین روابط میان جوامع اولیه است. اما به صورت امروزی آن، از زمان پدیدار شدن نظام دولت های اروپایی در سده هفدهم، وجود داشته است.)) توضیح این که، نظیر دیگر ویژگیهای دولت ملی، ابتدا ردپای این مقوله را در دولت های مستقل امیرنشین اروپایی باید جست.
سیاست خارجی به معنای امروزی، به دنبال حق ((حاکمیت)) دولت ها مطرح می گردد. در شرایط مزبور، به قول مورگنتا: ((سیاست خارجی کشورها در حقیقت ملی نبود، بلکه دودمانی محسوب میشد و احساس یگانگی با قدرت و خط مشیهای فرد پادشاه وجود داشت. اما با قدرت و سیاستهای یک تجمع مانند ملت, احساس یگانگی نمیشد. همان گونه که گوته در زندگینامه خود میگوید:((همه ما برای فردریک (کبیر)ابراز احساسات می کردیم، اما به پروس اهمیتی نمیدادیم.))[2]
الف) بخش اول سیاست تاثیر بر سایر ملتها به مشارکت در برقراری نظم و جلوگیری از ظلم به آنان است، چون انسانیت یک وحدت واحدی است و انسان از این نظر که انسان است، خدمت انسان دیگر بر او لازم است بدون نظر به نظامهای حاکم و دولتها. خداوند می فرماید: ((چه می شود که شما در راه خدا و برای نجات مستضعفین مبارزه نمی کنید))[3]
ب)بخش دوم سیاست کوششی در جلوگیری از تاثیر دولتهای خارجی در کشور اسلامی، چون اگر دولت مرکزی در جلوگیری از اثر گذاشتن در کشور دخالت نکند، حکومت خارجی به انواع مختلف در کشور اثر می گذارد[4] و موجب تضعیف اقتدار کشور و مسلمانان خواهد شد.
پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) جوهره سیاست خارجی ایران را تغییر داده ایران با اتخاذ سیاست نه شرقی، نه غربی و نفی اتحاد با بلوک های شرق و غرب راهبرد عدم تعهد را به عنوان جهت گیری سازگار با تجربه تاریخی و بافت فرهنگی ایران در پیش گرفت، و سیاسی مستقل از قدرتهای بزرگ را براساس دوری گزینی همسان اتخاذ کرد.
تاکید جمهوری اسلامی به اتخاذ دیپلماسی مستقل و فارغ از وابستگی به قدرتهای استکباری بی تاثیر از تحولات داخلی ایران نبود. برداشتی اخلاقی از وظایف دولت همزمان با تاکید برخود باوری، خود اتکایی، دستیابی به حاکمیت تام، تحقق فرهنگ استقلالی و نفی خودباختگی و از خود بیگانگی در برابر غرب موجبات اعتقاد به راهبرد مواجهه با نظم هر مونیک دو ابر قدرت امپریالیستی، تلاش برای برقراری نظام عادلانه بین الملل و اهتمام به صدور فرهنگ انقلاب را فراهم آورد که به مکتبی شدن سیاست خارجی منجر شد.
در این دهه جایگزین کردن مرزهای ایدئولوژیک به جای مرزهای جغرافیایی به عنوان گفتمان مسلط در سیاست خارجی به شمار می آمد. از این رو، اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی در این مقطع را می توان براساس محورهایی از قبیل آرمانخواهی، ایدئولوژی گرایی، عدالت خواهی، به چالشی کشاندن قواعد ناعادلانه نظام بین الملل از جمله حق وکو در شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارایه تفسیری فرا ملی با تاکید به امت گرایی، اندیشیدن به مسوولیت های فرامرزی در قبال امت اسلام، پشتیبانی از منافع مستضعفان جهان در مقابل مستکبران، حمایت از نهضت های آزادیبخش، گسترش بیداری اسلامی و ترویج ارزش های انقلاب در جهان اسلام، برقراری نظام عادلانه بین الملل و مبارزه با نظام سلطه جهانی دانست.1
اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در بدو انقلاب ((از دیدگاه امام خمینی))
الف) استقلال، آزادی و منافع ملی – سیاست ایران موضع استقلال و نفی وابستگی قدرتهای بزرگ را دنبال می کرد و در پی منافع ملی و قطع وابستگی و خودکفایی بود همانطور در سخنان امام خمینی (ره) در مصاحبه با روزنامه دی ولت گرانت آمده.
((سیاست ما همیشه بر مبنای حفظ آزادی و استقلال و حفظ منافع مردم است که این اصل را هرگز فدای چیزی نمی کنیم)).1
((ما در تمام زمینه ها، در جهت منافع مردم خودگام بر می داریم و با آنچه صلاح آنان و پاسخگوی آرمان اسلامی آنان باشد عمل می کنیم))2
ب)نفی سلطه گری و ظلم : جمهوری اسلامی ایران به هر گونه سلطه گرای و ظلم در مورد دولتها و ملتها مخالف است و هیچگونه ظلم و تعدّی را نسبت به کشور خود تحمل نخواهد نمود
((ما تعدّی به هیچ کشوری به واسطه دستوری که به ما رسیده است از اسلام، نخواهیم کرد، و تجاوز به هیچ فردی نخواهیم کرد و نباید کرد))3
ج) اصل احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر: ((روابط ما با تمام خارجیها براساس اصل احترام متقابل خواهد بود، در این رابطه نه به ظلمی تسلیم می شویم و نه به کسی ظلم خواهیم کرد و در تمام زمینه ها و قراردادها براساس مصالح ملت عمل می نماییم)).4
سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران
سیاستهای کلان جمهوری اسلامی ایران ریشه در میراث سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی 1357 دارد : فرهنگی که به پیروزی انقلاب منجر شد و به اصول و ساختارهایی تبدیل گشت که اهداف سیاست خارجی کشور را می توان از آنها مشتق نمود. با توجه به قانون اساسی و عملکرد ایران، سیاستهای کلان را می توان در سه قسمت تقسیم بندی کرد :
الف) حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی :
این سیاست یعنی حفظ تمامیت ارضی و تأمین حکومت ملی، عرف جهانی است و هدفی است که هر کشور- ملتی به دنبال آن می باشد. این هدف حالت طبیعی داشته و هر نظام سیاسی با هر مجموعه از اولویتها، بدین گونه مسائل توجه خاصی خواهد نمود.
ب) دفاع از مسلمانان و نهضتهای آزادیبخش و تعارض با اسرائیل و استکبار :
دفاع از مسلمانان و نهضتهای آزادیبخش به معنای دفاع از منافع یک پنجم جمعیت کره زمین خواهد بود که کاری است عملی، ولی مستلزم امکانات و قدرت و توانمندی های فوق العاده ای است که پیچیده تر و دارای تفاوتها و چه بسا تضادهای جدی در میان کشورها و اقدام مختلف است