دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 11 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 5 |
پرسشنامه هوش عاطفی
این پرسشنامه توسط پترایدز و فارنهام در سال 2001 و بر اساس الگوی ترکیبی هوش عاطفی ساخته شد. فرم اولیه این مقیاس دارای 114 سوال و 15 مقیاس است. این پرسشنامه یک فرم 30 گویهای نیز دارد (احمدی ازغندی و همکاران، 1385) که در این پژوهش از آن استفاده شد (پیوست 1). به هر گویه نمره 1 (کاملا مخالفم) تا 5 (کاملا موافقم) داده میشود و با جمع نمرههای بدست آمده از هر بعد، نمره کل پرسشنامه بدست میآید. این پرسشنامه چهار بعد خوشبینی (3، 5، 12، 13، 20، 24، 27)، درک عواطف خود و دیگران (6، 9، 11، 15، 17، 19، 21، 23، 29، 30)، کنترل عواطف (4، 7، 10، 14، 18، 23، 25) و مهارتهای اجتماعی (1، 2، 8، 16، 26، 28) را میسنجد و سوالات 2، 4، 5، 7، 8، 10، 12، 13، 14، 16، 18، 22، 25، 26، 28) به صورت معکوس نمره گذاری میشوند (یارمحمدیان و کمالی، 1386).
پترایدز و فارنهام (2001)، همسانی درونی این پرسشنامه را برابر با 86/0 گزارش کردهاند. همچنین وجود همبستگی مثبت و معنادار بین نمرات این پرسشنامه و نمرات پرسشنامه نیمرخ شخصیتی آیزنگ گویای روایی همزمان مطلوب این پرسشنامه است (دلاورپور، سلطانی و حسینچاری، 1387). مارانی (1382)، یوسفی و صفری (1388)، احمدی ازغندی و همکاران (1385) و دلاورپور و همکاران (1387)، صبری (1390)، پایایی این پرسشنامه را با استفاده از روش الفای کرونباخ در دامنهای از 76/0 تا 88/0گزارش نمودهاند. در پژوهش حاضر جهت تعیین پایایی این آزمون از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و ضریب 89/0 برای کل پرسشنامه و برای ابعاد خوشبینی، درک عواطف خود و دیگران، کنترل عواطف و مهارتهای اجتماعی، به ترتیب برابر با 81/0، 76/0، 68/0، 67/0 به دست آمد
-Petrides & Furnham