دسته بندی | گزارش کارآموزی و کارورزی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 54 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
مقدمه و تشکر
در جامعه امروزی ، دنیای دیجیتال و در این بین کامپیوتر طرفداران فراوانی پیدا کرده و
در حقیقت هر دستگاهی یا هر فعالیتی در هر زمینه ای به گونه ای هر چند خیلی کم هم به کامپیوتر و دنیای الکترونیک و دیجیتال مرتبط می باشد و فناوری اطلاعات نه تنها از
این قاعده مستثنا نیست بلکه ارتباط خیلی نزدیکی با کامپیوتر برقرار کرده است و از اینرو اینجانب برای کارآموزی این مکان را انتخاب کردم.
قسمت فناوری اطلاعات یک اداره ، جای خوبی برای رشد علمی و عملی یک دانشجو یا دانش آموز کامپیوتر می باشد ، به این دلیل که هم به رشته کامپیوتر مربوط می باشد و
هم اطلاعات تکمیلی برای آنان در زمینه شبکه ، بانک اطلاعاتی و ... بدست آید چه بسا
که در تحصیلات تکمیلی کمک خوبی باشد.
هدف از کارآموزی برای هر دانشجو از نظر دانشکده یا دانشگاه یادگیری عملی ومهارتی است اما این فقط یکی از مزایای کارآموزی می باشد. مزیت دیگر این است در حین انجام کارهای کارآموزی تلاش وکوششی بدست می آید که ارزشمند است ، در واقع این تلاش و کوشش تاثیر گذاری در آینده خواهد داشت که برای رسیدن به هدفی در زندگی این را سرلحه ی خود قرار دهند. سخن بس است و...
در پایان از سرپرست محترم کارآموزی ، استاد بزرگوار آقای مهندس برومند وتمام کارکنان فناوری اطلاعات که به اینجانب در زمینه های مختلف کمک کرده اند کمال تقدیر و تشکر را دارم.
فهرست
عنوان صفحه
فصل اول : آشنایی کلی با مکان کارآموزی 1 فصل دوم : ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کارآموز 4
فصل سوم : آزمون آموخته ها و نتایج و پیشنهادات 11
فرم های پیشرفت کارآموزی 15
فرم پایان دوره کارآموزی 18
فصل اول:
آشنایی کلی با مکان کارآموزی
آموزش وپرورش نهادی است با مجموعه ای از روش ها و طراحی در مسیر اهداف و مقاصدی مبتنی بر خاستگاه هایی که با رعایت اصول و قواعد بر اساس راهکارها و خط مشی خاص و با توجه به شرایط در حال انجام است.
تعهد اجتماعی و تفاوق جمعی بر روی برنامه های آموزش و تربیتی سبب گسترش یکپارچگی منابع انسانی و مادی و در نهایت محقق ساختن اهداف اساسی تعلیم و تربیت است و توسعه دانایی که اساس برنامه بیست ساله توسعه کشور محسوب می شود و به طور جدی نیازمند چنین تعهد و توافقی است که به نوبه خود اصلاحات مورد نیاز آموزش و پرورش را نیز اثربخش می نماید.
توفیقی در برنامه ریزی آموزشی به ویژه در سطوح میانی وسازمان های آموزش پرورش مستلزم نگاهی کارشناسانه و علمی به علوم تربیتی از جمله فلسفه و اصول آموزش و پرورش ، مهارت های آموزش وپرورش ،شناخت فراگیر برنامه ریزی درسی وراهنمایی آموزشی است به عبارتی اعتقاد به نوعی مدیریت کیفیت جامع و فرایند مداری می تواند بستر مناسبی برای تحقق یافتن اهداف همه جانبه باشد.
واحد فن آوری اطلاعات (ICT)
این واحد یکی از قسمت های کنترل کننده و قلب سازمان می باشد که مستقیما زیر نظر رییس سازمان اداره می شود ریاست سازمان با انتخاب کارشناس مسئول این قسمت ، مدیریتی به این قسمت داده تا همه ی کارکنان این قسمت زیر نظر یک مدیریت واحد فعالیت های خود را انجام دهند.
واحد فناوری اطلاعات سازمان در طبقه همکف این سازمان واقع شده و اتاق آن به قسمت های مختلف تقسیم شده که هر کارمند کارهای خود را با توجه به شرح وظایف انجام می دهد .
تمام سیستم های کامپیوتری سازمان به صورت یک شبکه از این اتاق پشتیبانی می شوند و مدیریت آن بر عهده مسئول این قسمت می باشد.
اتاق فناوری اطلاعات طبق نظر مسئول آن به قسمت های مختلف تقسیم شده تا باعث مزاحمت برای قسمت های مختلف نشود . تمام کامپیوترهای این سازمان چه در ساختمان سازمان چه در شهرهای دیگر از طریق شبکه به هم متصل شده اند.سیستم تهویه اتاق فناوری به گونه ای می باشد که در مواقع مختلف هوای مطبوع در داخل اتاق بوده تا از هر جهتی کارکنان این قسمت چه از نظر روحی چه از نظر جسمی بهتر باشند و کار خود را بهتر انجام دهند.
فصل دوم:
ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کارآموز
بخش های فعال در واحد فناوری اطلاعات که به نوعی هماهنگ کننده واحدهای مختلف می باشد و به نوعی از نظر کاری با هم در ارتباط بوده و هر کدام کار مشخصی را از نرم افزار گرفته تا امور سخت افزاری انجام می دهند.
بخش های این قسمت همراه با اهم شرح وظایف :
رئیس گروه فناوری اطلاعات
اهم شرح وظایف :
- نظارت بر فعالیت های کارشناسان زیر مجموعه وتقسیم وظایف بین آنها
- مشارکت در تحقیقات در زمینه فناوری اطلاعات و توسعه سیستم های نظام جامع
- تهیه ، طراحی و ارائه خط مش های لازم جهت بهره برداری هر چه بهتر از سیستم ها و توسعه روز افزون آن در سطح استان
- نظارت بر حسن اجرای طرح ملی بکفا ( IT – ICT ) با همکاری و هماهنگی وزارت متبوع و واحدهایی ذیربط در سطح سازمان وادارات تابعه
- مدیریت و نظارت بر فرایند ارتباط مدارس با شبکه های اینترنت و اینترانت
- نظارت بر پشتیبانی سیستم های نظام جامع انفورماتیک در آموزش وپرورش
- ایجاد نظام جامع اطلاع رسانی در سطح آموزش وپرورش استان و واحدهای تابعه
- تدوین برنامه ها و طرح های مناسب در جهت توسعه و ارتقا کارایی سیستم های نظام جامع انفورماتیک
کارشناسی فناوری اطلاعات ( معاونت بخش )
اهم شرح وظایف :
- تلاش در جهت رفع نواقص احتمالی سیستم های حقوق ، پرسنلی ، بکفا ، یارانه ، وام
- تجزیه وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده از وضع سیستم های موجود در سطح استان
- نگهداری برنامه ها در حافظه رایانه و یا حافظه کمکی
- دریافت ، ثبت و ضبط مشخصات کلی برنامه ها و تعیین جزئیات هر یک از برنامه ها
- همکاری با کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرستان ها و واحدهای تابعه
- آزمایش نرم افزارهای پایه ای به منظور استفاده بهینه از سیستم های موجود رایانه ای
- دقت لازم جهت حسن اجرای دستورالعمل های بخشنامه صادره درباره شغل مورد تصدی
- پاسخگویی مناسب به تماس های تلفنی و سوالات حضوری مراجعان در چارچوب وظایف مربوط به پست مورد تصدی
- طراحی وایجاد ساختار بانک های اطلاعاتی مورد نیاز بر اساس استاندارد های مربوطه