دسته بندی | مدیریت |
بازدید ها | 18 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 484 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 68 |
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
فهرست
2-1 مقدمه. 23
2-2 بخش اول فن آوری اطلاعات و ارتباطات.. 24
2-2-1 تاریخچه فن آوری ارتباطات و اطلاعات (۲۰۰۳ – ۱۹۰۹) 24
2-2-2 تعاریفی از فن آوری اطلاعات و ارتباطات.. 29
2-2-3 زیر ساخت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات.. 31
2-2-4 آشنایی با مفاهیم بنیادی فرآیند فن آوری اطلاعات و ارتباطات.. 36
2-2-5 مهارت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات.. 38
2-2-6 استراتژی های فن آوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه. 40
2-2-7 اهمیت اطلاعات در سازمان. 41
2-2-8 کاربردهای استراتژیک فن آوری اطلاعات.. 43
2-2-9 وظایف فن آوری اطلاعات.. 43
2-2-10 سرمایه گذاری در فن آوری اطلاعات.. 44
2-2-11 انواع سیستم های اطلاعاتی در سازمان. 45
2-2-12 طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی. 46
2-2-13 مقایسه انواع سیستم های اطلاعاتی. 50
2-2-14 فن آوری اطلاعات و علوم رایانه. 51
2-3 بخش دوم توسعه منابع انسانی. 53
2-3-1 تعریف توسعه منابع انسانی. 53
2-3-2 مفهوم توسعه منابع انسانی. 56
2-3-3 مفهوم فرآیند توسعه منابع انسانی. 57
2-3-4 هدف ها ی توسعه منابع انسانی. 61
2-3-5 تفاوت توسعه انسانی با توسعه منابع انسانی. 62
2-3-6 راهبردهای توسعه منابع انسانی. 63
2-3-7 توسعه سازمانی برای بستر سازی توسعه منابع انسانی. 65
2-3-8 ارتباط متقابل و تعامل سیستمی توسعه سازمانی و توسعه منابع انسانی. 66
2-3-9 ابعاد توسعه منابع انسانی. 68
2-3-10 توسعه منابع انسانی به عنوان عامل تحول. 69
2-3-11 برخی از مدل های مطرح در توسعه منابع انسانی. 70
2-3-12 مدل پژوهشی. 75
2-3-13 دلیل انتخاب مدل پژوهش.. 80
2-4 بخش سوم شرکت ملی گاز ایران. 81
2-4-1 مقدمه. 81
2-4-2 آشنایی با تاریخچه صنعت گاز ایران. 82
2-4-3 نگاه اجمالی به گستره اداری و سازمانی شرکت ملی گاز ایران. 85
2-4-4 مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملّی گاز ایران. 86
2-5 جمع بندی 86
2-1 مقدمه
فناوری اطلاعات و ارتباطات کاربردهای فراوانی در صنعت دارد که از آن جمله میتوان به خودکارسازی بسیاری از فرآیندهای خدماتی و تولیدی اشاره کرد. این مسأله مستقیماً در تعداد و مشاغل مورد نیاز صنعت تاثیر گذاشته و به نوعی اشتعالزدایی را به همراه داشته است. ذات صنعت ماشینی کردن تولید است اما فناوری اطلاعات ضمن ایجاد فرصتهای بیشتر برای ماشینی کردن تولید، ماشینیکردن خدمات را نیز به همراه آورده است.
صنعت در بخش خصوصی به دنبال سود حداکثر است و اگر این مسأله روزی از طریق استخدام کارکنان بیشتر ممکن بود و به این روش پایبند، امروزه با کاهش تعداد کارمندان و خرید یا ایجاد تجهیزات جدید امکانپذیر باشد، این روش را برمیگزیند. بنابراین بخش خصوصی در حوزه تولید و خدمات به ابزارها تکیه میکند و نیروی انسانی مورد نیاز با شرایطی خاص را استخدام مینماید؛ چراکه امروزه تعریف نیروی انسانی مورد نیاز عوض شده است و این به معنی اشتغالزدایی است.
از سوی دیگر دولتها و ازآن جمله دولت جمهوری اسلامی برای خود سیاستهای اشتغالزایی داشته و میخواهند درصد بیکاری کشور را تا حد مشخصی پایین بیاورند. برای مثال سیاستکشور ما در سالهای اخیر پرداخت وام به واحدهای تولیدی به ازای استخدام نیروی کار جدید بوده است. برخی از واحدهای تولیدی و خدماتی از یک سو به تبعیت از این سیاستها برای جذب نیروی انسانی جدید و از سوی دیگر به تبعیت از تاثیر فناوری اطلاعات برای اخراج نیروهای موجود خود با چالشی بزرگ روبرو هستند. این چالش در آینده اثر خود را بیشتر نشان خواهد داد.
واقعیت این است که اگر کشور به خود بیاید، فناوری اطلاعات و ارتباطات درمجموع نه تنها اشتغالزدا نیست که اشغالزایی فراوان به همراه دارد. منتهی عصر جدید و جامعه دانایی محور مشاغل متناسب به خود را میطلبد و دولت باید سیاستگذاری درستی در این زمینه داشته باشد. فناوری اطلاعات هم اشتغال زا و هم اشتغالزداست (رجب بیگی، بهمن 1380،صص3-4).
2-2 بخش اول فن آوری اطلاعات و ارتباطات
2-2-1 تاریخچه فن آوری ارتباطات و اطلاعات (۲۰۰۳ – ۱۹۰۹)
فن آوری اطلاعات تاریخی طولانی و بیشتر از هزار سال دارد که با اولین نقاشی ها در غارها و ابداع نوشتن و اختراع چاپ در سال های ۱۵۰۰ شروع شد.