دسته بندی | مدیریت |
بازدید ها | 26 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 277 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 68 |
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
فهرستــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدمه......................................... 20
بخش اول:
1-1- سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور........... 21
1-2- پیام آرم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور.. 21
1-3- فلسفه آموزش.............................. 22
1-4- اهـداف و نـگـرش سـازمـان................. 22
1-5- تعریف آموزشهای فنی و حرفه ای............. 23
1-6- اصول و مبانی آموزش های فنی و حرفه ای..... 24
1-7- ضرورت توجه به شکل گیری آموزش های فنی و حرفه ای 26
1-8- آموزش، مهارت و اشتغال.................... 27
1-9- آثار تحولات جدید اقتصادی و اجتماعی بر آموزش های فنی و حرفه ای.............................................. 29
1-9-1- نقش آموزش های فنی و حرفه ای در سیاست.. 31
1-9-2- نقش فرآیندی (Process role) آموز های فنی و حرفه ای 31
1-9-3- نقش جامعه پذیری سیاسی آموزش های فنی و حرفه ای 32
1-10- لزوم توجه به کیفیت در آموزش های فنی و حرفه ای 33
1-10-1- آلمان................................. 33
1-10-2- آفریقای جنوبی......................... 34
1-10-3- ایالات متحده آمریکا.................... 34
1-10-4- بریتانیا.............................. 34
1-10-5- نیوزلند............................... 35
1-12- تفاهم نامه همکاری آموزشی................ 35
بخش دوم:
2-1- تعاریف کارآفرین.......................... 36
2-2- تعاریف کارآفرینی......................... 37
2-3- سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی............... 38
2-3-1- دوره اول: قرن 15، 16 میلادی «صاحبان پروژه های بزرگ» 38
2-3-2- دوره دوم............................... 38
2-3-3- دوره سوم............................... 38
2-3-4- دوره چهارم............................. 39
2-3-5- دوره پنجم.............................. 39
2-4- ویژگی های کارآفرینان..................... 39
2-4-1- ویژگیهای شخصیتی کارآفرین ها............ 40
2-4-2- ویژگی های رفتاری کارآفرین ها........... 40
2-4-2-1- ویژگیهای مرتبط با سابقه و پیشینه..... 40
2-4-2-2- ویژگی های تجربی...................... 41
2-5- اهمیت و ضرورت آموزش کارآفرینی............ 41
2-6- انواع وظایف واقعی کارآفرینی.............. 44
2-7- انواع کارآفرینی.......................... 44
2-7-1- فردی................................... 44
2-7-2- گروهی.................................. 45
2-8- ارتباط خلاقیت و نوآوری با کارآفرینی........ 46
2-9- کارآفرین چگونه کارآفرینی می کند؟......... 47
2-10- مهارت های کارآفرینی..................... 48
2-10-1- مهارت های شخصی کارآفرینی.............. 49
2-10-2- مهارت های مدیریتی کارآفرینی........... 49
2-10-3- مهارت های فنی کارآفرینی............... 49
2-11- متغیرهای مهارت های کارآفرینی............ 50
2-11-1- متغیرهای مهارت های شخصی کارآفرینی..... 50
2-11-2- متغییرهای مهارت های مدیریتی کارآفرینی. 52
2-11-3- متغیرهای مهارت های فنی کارآفرینی...... 54
2-12- جایگاه کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان علوم مختلف 57
2-12-1- دیدگاه دانشمندان علوم اقتصادی......... 57
2-12-2- دیدگاه محققین علوم رفتاری نسبت به کارآفرینی 59
2-12-3- دیدگاه دانشمندان مدیریت نسبت به کارآفرینی 60
2-13- عوامل مؤثر بر فرآیند کارآفرینی.......... 62
2-14- عوامل مؤثر بر اثربخشی دوره های آموزش کارآفرینی 63
2-15- آموزش و ترویج کارآفرینی................. 64
2-16- تحصیل کارآفرینی- شیوه های آموزشی........ 64
2-17- دانشگاه کارآفرین......................... 65
2-18- سابقه کارآفرینی در ایران................. 67
2-19- فرهنگ کارآفرینی در ایران................. 68
2-20- اقدامات انجام شده در ایران جهت کارآفرینی 71
2-20-1- کارآفرینی و اقتصاد.................... 71
2-20-2- کارآفرینی و رشد اقتصادی............... 72
2-20-3- کارآفرینی و رشد فن آوری............... 72
2-20-4- کار آفرینی و اشتغال.................... 72
2-20-5- کارآفرینی و خصوصی سازی................. 73
2-21- کسب و کار چیست؟......................... 75
2-22- مزایای ایجاد کسب و کارهای کوچک.......... 76
2-23- چرخه ی حیات کسب و کارهای کارآفرینانه.... 77
2-24- چرخه عمر کارآفرینی- استراتژی آغاز یک کسب و کار 79
مقدمه:
کارآفرینان با مهارتی که در تشخیص فرصت ها و ایجاد حرکت در جهت توسعه موقعیت ها دارند پیشگامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی محسوب می گردند. آنها تصدیق می کنند که موفقیت و بقاء در چشم اندازهای برخواسته از فردا, نیازمند چالاکی, قوه ابتکار و خلاقیت است و علاوه بر این کارآفرینی به ریسک پذیری , نوآوری و کنش کارآفرینانه هم نیاز دارد و بر اساس نظریات اقتصادی و تجارب حاصله در اقتصادهای روبه رشد کارآفرینان, موتور محرکه توسعه و رشد اقتصادی محسوب می شوند و بالطبع اشتغال زایی یکی از ره آوردهای مهم کارآفرینی می باشد.
در این فصل از تحقیق تعاریف کارآفرین و کارآفرینی , اهمیت و ضرورت کارآفرینی , وجه به شکل گیری آموزش های فنی و حرفه ای, آموزش، مهارت و اشتغال, آثار تحولات جدید, تعریف و انواع آموزشهای فنی و حرفه ای, اصول و مبانی آموزش های فنی و حرفه ای, ضرورت اقتصادی و اجتماعی بر آموزش های فنی و حرفه ای, لزوم توجه به کیفیت در آموزش های فنی و حرفه ای, تفاهم نامه همکاری آموزشی , مهارت در کشورهای در حال توسعه, تعاریف کارآفرین , تعاریف کارآفرینی, سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی , ویژگی های کارآفرینان, اهمیت و ضرورت آموزش کارآفرینی, انواع وظایف واقعی کارآفرینی , انواع کارآفرینی, ارتباط خلاقیت و نوآوری با کارآفرینی , کارآفرین چگونه کارآفرینی می کند؟ مهارت های کارآفرینی , جایگاه کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان علوم مختلف, عوامل مؤثر بر فرآیند کارآفرینی , عوامل مؤثر بر اثربخشی دوره های آموزش کارآفرینی , آموزش و ترویج کارآفرینی, تحصیل کارآفرینی, شیوه های آموزشی, دانشگاه کارآفرین , سابقه کارآفرینی در ایران, فرهنگ کارآفرینی در ایران, اقدامات انجام شده در ایران جهت کارآفرینی, کسب وکار چیست؟ مزایای ایجاد کسب و کارهای کوچک, چرخه ی حیات کسب و کارهای کارآفرینانه, چرخه عمر کارآفرینی و استراتژی آغاز یک کسب و کار شرح داده می شود.
بخش اول:
2-1-1. سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور: (TVTO)
آموزش های فنی و حرفه ای در کشور ما سابقه ای دیرینه دارد و به قبل از آموزشهای رسمی بر می گردد , این نوع آموزش ها در جامعه , در محدوده موضوعات بسیار متنوع از مشاغل جامعه معنی و مفهوم پیدا می کند. از جمله ویژگی های آموزش های فنی و حرفه ای این است که جنبه های کاربردی و عملی مفاهیم مختلف بیشتر از جنبه های تئوری مورد توجه قرار می گیرد.
سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی که از ادغام سه نهاد آموزشی در سال 1359 و به منظور ارائه آموزشهای فنی و حرفهای تشکیل گردیده و بر اساس بیش از 10 قانون موضوعه و ماده 151 قانون برنامه سوم و تنفیذ آن در برنامه چهارم، متولی آموزشهای فنی و حرفهای کوتاه مدت بوده و مسئول کمیته تخصصی آموزش های فنی و حرفه ای غیررسمی با عضویت 16 وزارتخانه و سازمان و در نهاد کارگری و کارفرمایی است فعالیتهای آموزشی خود را در دو بخش دولتی و غیر دولتی اجرا نماید.
این سازمان علاوه بر ستاد مرکزی، دارای 31 اداره کل در سطح کشور و یک مرکز تربیت مربی میباشد و به منظور دستیابی به تازههای علوم و فن آوری روز و همگامی با استانداردهای بین المللی، همواره سعی بر گسترش روابط بین المللی از جمله با سازمان بین المللی کار (ILO) و سازمان بین المللی آموزش حرفهای و کشورهای مختلف دنیا نموده است.