دسته بندی | گزارش کارآموزی و کارورزی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 23 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس در 36 صفحه ورد قابل ویرایش
کارخانه واگن پارس که بزرگترین سازنده وسائط حمل و نقل ریلی در خاورمیانه میباشد. در سال 1352 با سرمایهای بالغ بر چهارده میلیارد ریال با سرمایهگذاری مشترک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و راهآهن جمهوری اسلامی ایران در شهرستان اراک تأسیس گردید.
واگن پارس در سال 1362 با ساخت و تولید انواع وسائط حمل و نقل ریلی مانند لکلومتیو، واگنهای باربری، واگنهای مسافربری، واگنهای محرک و … آغاز به فعالیت نمود.
فعالیت این کارخانه ساخت و تعمیر اساسی انواع مختلف خودروهای ریلی اعم از واگنهای باری، مسافری، مترو و تأمین قطعات اصلی و یدکی واگنها میباشد.
از آنجائیکه بخش قابل ملاحظهای از مواد مصرفی این شرکت ساخت داخل کشور میباشد، هزینه تولیدات شرکت پائین بوده و باعث گردیده است که واگن پارس در عرصة بازارهای جهانی در مناقصههای متعدد موفق گردد.
این کارخانه با بهرهگیری از آخرین تجربیات در زمینه ساخت واگن و با بکارگیری پیشرفتهترین ماشین آلات میتواند سالیانه بیش از یک هزار دستگاه انواع مختلف واگن را تولید و همچنین 2500 دستگاه واگن را تعمیر اساسی نماید. واگن پارس توانسته است محصولات خود را درسطح مطلوب با رعایت آخرین استانداردهای صنعتی راهآهن ( UIC ) به بازار عرضه و بدین ترتیب به یکی از قطبهای مهم تولید کنندة واگن تبدیل گردد.
بین شهری
شهری
تولیدات:
- واگن مسافری :
ـ باری
ـ لکلومتیو
ـ واگن محرک
ـ واگن مخزن
ـ واگن حمل بالاست
ـ واگن کفی
ـ واگن حمل غلات
ـ واگن 6 محوره
ـ واگن 4 محوره
ـ واگن حمل سیمان
ـ واگن حمل گندم
ـ ساخت انواع بوژی
« واگن حمل سیمان و پودر »
مناسب برای حمل سیمان و انواع قله مثل گچ، پودر، آلومینیوم و سایر موادی که دانهبندی آنها کمتر از 4 میلیمتر است.
بدنه اصلی از یک استوانه به قطر 2600 میلیمتر و طول 2710 میلیمتر و ضخامت 6 میلیمتر شیب دار شده و در زیر به قیف تخلیه منتهی میشود. بارگیری از 4 دریچه بمدت 6 دقیقه صورت میپذیرد که در بالای واگن قرار گرفتهاند. تخلیة واگن با ظرفیتی بالغ بر 2/1 تن در دقیقه به کمک هوای فشرده صورت میگیرد که این تخلیه از طریق یک لوله به قطر 100 میلیمتر انجام میشود. این سیستم تخلیه قادر است مواد را تا ارتفاع 20 متر در سیلو تخلیه کند.
حجم مخزن این واگن 52 متر مکعب میباشد و ظرفیت بارگیری واگن 55 تن است.
وزن واگن بدون بار 5/25 تن است.
بوژی واگن مدل 665IIRR از نوع H با سرعت 120 کیلومتر در ساعت میباشد.
سیستم ترمز واگن از نوع « “KE- GP –16 » میباشد که این نوع سیستم با هوای فشرده عمل مینماید. حداکثر سرعت مجاز واگن با بار 100 کیلومتر در ساعت و بدون بار 120 کیلومتر در ساعت است.
«واگن کفی»
این واگن برای حمل بارهای بستهبندی شده ( صندوقی و کانتینری ) و انواع فلزات بصورت ورق، رول و پروفیل و انواع خودروهای سبک و سنگین، ماشینآلات و کانتینرهای استاندارد مورد استفاده قرار میگیرد.
واگن مجهز به دربهای جانبی به ارتفاع 520 میلیمتر و تیرکهای نگهدارنده بار میباشد.
در کارخانه واگن پارس واگن کفی در دو نوع کف چوبی و کف فلزی تولید میشود و مساحت بارگیری آن 50 متر مربع است.
وزن واگن با کف چوبی 5/25 تن و ظرفیت آن 5/54 تن است و وزن واگن کفی با کف فلزی 3/26 تن و ظرفیت آن 7/53 تن است.
شاسی واگن کفی به طول 18660 میلیمتر و عرض 2660 میلمتر با سطح مفید بارگیری 49 متر مربع میباشد.
در هر سمت دارای 9 درب اولایی به ارتفاع 50 سانتیمتر میباشد که در فواصل دو درب یک ستون تکیهگاه قرار دارد.
پوشش کف واگن اکثراً از چوب سخت اشباع شده به ضخامت 48 میلیمتر ( با ورق فولادی آجدار به ضخامت 6 میلیمتر ) تشکیل شده که میتواند حداکثر وزنی به معادل 50 کیلونیوتن را از ناحیه چرخ لیفتراک تحمل نماید.
واگن دارای 16 تیرک عمودی است که برای نگاه داشتن بارهای مرتفع منظور شده است.
حداکثر سرعت واگن با بار 100 کیلومتر در ساعت و بدون بار 120 کیلومتر در ساعت است.
طول مفید بارگیری 18504 میلیمتر و عرض مفید حمل بارگیری 2660 میلمتر میباشد.
طول واگن در فاصله ضربهگیر ابتدایی و انتهایی 19900 میلیمتر است.
بوژی مدل 665IIRR از نوع H با سرعت 120 کیلومتر ساعت میباشد.
سیستم ترمز واگن کفی همانند واگن حمل سیمان از نوع “KE-GP – 16 میباشد که با هوای فشرده عمل مینماید.
« واگن شن کش »
واگن شن کش مناسب برای حمل بالاست، شن و ماسه میباشد.
«مشخصات کلی»
بدنه اصلی از ورق 5 میلیمتر ST52-3 ساخته شده است که دیوارههای آن از طرفین شیب داراست. در انتهای شیب دو دریچه تخلیه قیفی شکل قرار دارد. دریچهها قابل کنترل بوده میتواند مواد را وسط یا کنار ریل تخلیه نماید.
واگن مجهز به قلاب اتوماتیک و چهار تامپون با قدرت 350 کیلونیوتن و کورس نهایی 90 میلیمتر میباشد.
بوژی مدل 665IIRR از نوع H با سرعت 120 کیلومتر در ساعت میباشد.
سیستم ترمز از نوع“ KE-GP-16میباشد که با هوای فشرده عمل مینماید.
« واگن مسقف »
واگن مسقف چهار محوری برای حمل غلات و کالاهای مختلف طراحی شده است و برای حمل بارهای بستهبندی شده، قطعات صنعتی، فلزات، مواد غذایی و غلات مناسب میباشد.
«مشخصات کلی»
سقف و بدنه از ورقهای فولادی ST52-3 به ضخامت 5/1 و 3 میلیمتر ساخته میشود و 4 درب کشوئی به ابعاد 2500×2150 میلیمتر جهت بارگیری کالاهائیکه نیاز به محفظه سر پوشیده دارند طراحی و در نظر گرفته شده است.
ضمناً جهت بارگیری مواد غذایی و غلات نیز 4 دریچه به قطر 600 میلیمتر تعبیه گردید که با فواصل روی سقف واگن قرار دارند.
سطح بارگیری واگن 40 متر مربع و حجم مفید آن 105 متر مکعب است. وزن واگن بدون بار 25 تن و ظرفیت وزنی بارگیری 55 تن است.
عرض مفید بارگیری 2000 میلیمتر و ارتفاع مفید بارگیری 2400 میلیمتر است. واگن مجهز به کوپلینگ اتوماتیک و ضربهگیر و همچنین 4 تاچون با قدرت 350 کیلو نیوتن و کورس نهایی 90 میلیمتر است.
سیستم ترمز واگن از نوع“ KE-GP-16 میباشد که با هوای فشرده عمل مینماید.
بوژی واگن مسقف مدل 665IIRR از نوع H با سرعت 120 کیلومتر در ساعت میباشد.
«واگن حمل گندم»
این نوع واگن برای حمل گندم و سایر غلات با دانهبندی ریز مناسب است.
«مشخصات کلی »
بدنه اصلی از ورق فولادی ST52-3 به ضخامت 5 میلیمتر ساخته شده است. شاسی از دو تیر تشکیل شده و بدنه توسط زین و تکیهگاه آن متصل میشود.
بارگیری از طریق 4 دریچه از بالای واگن انجام میگیرد.
تخلیه واگن از زیر و از طریق 4 قیف با دریچههای کشوئی قابل هدایت از یک طرف واگن صورت میگیرد.
واگن به قلاب اتوماتیک و ضربهگیر و همچنین 4 تامپون با قدرت 350 کیلونیوتن و کورس نهایی 90 میلیمتر مجهز شده است.
بوژی مدل 665IIRR از نوع H با سرعت 120 کیلومتر در ساعت میباشد.
سیستم ترمز واگن از نوع 12 × KE-GP-2 میباشد که این نوع سیستم ترمز با هوای فشرده عمل مینماید.
« واگن مخصوص حمل سنگ آهن »
دو تیر طوطی U شکل در طول واگن شاسی اصلی را تشکیل میدهند و شبکهای از سپریها کف و بدنه را شکل میدهند.
کف و بدنه واگن از ورق به ضخامت 8 و 6 میلیمتر و از جنس ( Corten–A ) میباشد که در مقابل سایش و زنگ زدگی مقاوم است.
حجم بارگیری واگن 47 متر مکعب میباشد.
طول بارگیری 10600 میلیمتر و عرض آن 2950 میلیمتر است بوژی مدل 665IIRR از نوع H میباشد که سرعت آن 120 کیلومتر در ساعت است.
سیستم ترمز واگن نوع “ KE-GP-16 میباشد که با هوای فشرده عمل مینماید.
« واگن مخصوص حمل سنگ ( 6 محوره )»
«مشخصات کلی »
دوپروفیل U شکل در طول شاسی و شبکهای از سپریهای عرضی شاسی و کف واگن را تشکیل میدهند. سپریهایی که به فواصل از یکدیگر قرار گرفته و دیوارههایی با ورق به ضخامت 8 میلیمتر، بدنه واگن را شکل میدهند.
کف واگن از ورق با ضخامت 10 میلیمتر از جنس ( Corten-A ) میباشد که در مقابل سایش و زنگ زدگی مقاوم است.
حجم بارگیری 60 متر مکعب میباشد. طول مفید بارگیری 12800 میلیمتر و عرض آن 2500 میلیمتر میباشد.
واگن مجهز به قلاب اتوماتیک و ضربهگیر میباشد.
بوژی واگن مخصوص حمل سنگ، مدل WU84 سه محوره از نوع H میباشد که سرعت آن 120 کیلومتر در ساعت میباشد.
سیستم ترمز واگن از نوع “ KE-Gp-14 2 میباشد که با هوای فشرده عمل مینماید.
« واگن مخزن دار »
این نوع واگن برای حمل فرآوردههای نفتی و مایعات خام خوراکی که تحت فشار نباشند طراحی و ساخته شده است.
«مشخصات کلی »
ظرفیت بارگیری مخزن 65 متر مکعب است.
طول واگن ( فاصله ضربهگیر ابتدایی و انتهائی) 14900 میلیمتر و عرض آن 3130 میلیمتر و ارتفاع آن 4265 میلیمتر میباشد.
طول مخزن واگن 2710 میلیمتر و قطر آن 2600 میلیمتر است.
مخازن این واگنها مجهز به سیستم گرم کننده ( لولههای بخار آب گرم ) میباشد که این سیستم جهت تخلیه سریع مایعات کارگذاری شده است.
بوژی واگن مدل 665IIRR دو محوره از نوع H میباشد و حداکثر سرعت آن 120 کیلومتر در ساعت است.
واگن مخزن دار مجهز به سیستم ترمز از نوع “KE-GP-16 میباشد که با هوای فشرده عمل مینماید.
واگن همچنین مجهز به کوپلینگ اتوماتیک 1969e میباشد . ضخامت جداره مخزن 1 میلیمتر میباشد.
شاسی واگن از نوع فولاد با کیفیت St52-3 میباشد.
حداکثر سرعت واگن با بار 100 کیلومتر در ساعت و بدون بار 120 کیلومتر در ساعت میباشد.
« واگن حمل گاز مایع »
این نوع واگن برای حمل انواع گاز مایع سخت فشار میباشد.
« مشخصات کلی »
بدنه اصلی از یک استوانه به قطر 3000 میلیمتر و طول 16400 میلیمتر از فولاد مخصوص St47 ساخته شده است.
تخلیه و بارگیری واگن از طریق دو شیر که در زیر واگن قرار دارند انجام میگیرد.
حجم مخزن گاز 110 متر مکعب و ظرفتی بارگیری آن 46 تن است. مخزن دارای 2 دوشیر اطمینان میباشد که در فشار 2/23 بار عمل مینماید.
بوژی مدل 665IIRR از نوع H میباشد که حداکثر سرعت آن 120 کیلومتر در ساعت است.
سیستم ترمز واگن از نوع “ DE-GP –16 میباشد که این نوع سیستم ترمز با هوای فشرده عمل مینماید.
اسکلت بندی سقف توسط پروفیلهای تقویتی و ناودانی جانبی بر قید و قرارهای مروبط به خود به هم متصل میشوند.
پوششهای فولادی روی اسکلت سقف قرار گرفته و بهم جوش کاری میشوند. سپس دریچههای بارگیری سقفی نصب و تعبیه میگردند.
در مراحل مختلف متعلقات دیگر نصب میشوند.
قطعات شاسی واگن در قید و قرار خود قرار گرفته و جوش داده میشود. سپس ورقهای کف به شاسی جوش داده میشود. دستگاههای گردان کلیه نقاط شاسی را جوش میدهند.
بعد تجهیزات مربوط به ترمز و ضربهگیر نصب میگردد.
سپس شاسی توسط جراثقالهای سقفی در قید و قرار اصلی خود قرار میگیرند. سپس دیوار جانبی و ابتدایی و انتهایی روی شاسی قرار گرفته و جوش داده میشوند و بدین ترتیب بدنه واگن آماده میگردد.
مرحله بعدی حمل سقف تولیدی و نصب آن روی سقف واگن در قید و قرار اصلی است.
بعد از جوشکاری، اتاق واگن را از جیگ و فیکسچر خارج و برای تکمیل به مراحل دیگر تولید انتقال مییابد.
در مرحله بعد دربهای کشویی واگن مجهز به دریچههای تخلیه در قسمت مربوطه ساخته پرداخته میشود.
سپس دربها روی بدنه نصب تنظیم میگردد.
مرحله بعد رنگ آمیزی واگن میباشد که در اتاق رنگ آمیزی صورت میگیرد عملیات رنگ آمیزی ابتدا در 2 لایه آستری انجام میگیرد و سپس رنگ اصلی را به واگن میزنند. در پایان رنگ اصلی با سیستم هوای گرم خشک میگردد.
اتاق واگن ساخته شده محتاج محملی چرخدار است تا به واگن کامل تبدیل شود.
محمل چرخدار اتاق در اصطلاح صنعت واگن سازی بوژی نامیده میشود. با توجه به نقش حساس بوژی در انواع واگن ضمن انتخاب آن از فولاد مخصوص، از مناسبترین روشها برای ساخت بوژیها 1و2 و3 محوره و بوژیهای مخصوص واگنهای
سریعالسیر و مترو استفاده میگردد.