فایل شاپ

فروش مقاله،تحقیقات و پروژه های دانشجویی،دانلود مقالات ترجمه شده،پاورپوینت

فایل شاپ

فروش مقاله،تحقیقات و پروژه های دانشجویی،دانلود مقالات ترجمه شده،پاورپوینت

گزارش کارآموزی پیمانکاری برق در شرکت فنی و مهندسی آرمان الکترونیک

گزارش کارآموزی پیمانکاری برق در شرکت فنی و مهندسی آرمان الکترونیک در 40 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 38 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40
گزارش کارآموزی پیمانکاری برق در شرکت فنی و مهندسی آرمان الکترونیک

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی پیمانکاری برق در شرکت فنی و مهندسی آرمان الکترونیک در 40 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 1

صفحه کلید 6

حافظه RAM 8

هارد دیسک 13

اتصال کابل 17

روش RLL 27

کنترلر SCSI 36

کارت گرافیک 39

مد گرافیک 46

از VGA تا VAC 50

نکاتی برای نصب یک کارت نمونه 52

مدارات رنگ در تلوزیون رنگی 55

دیکودر پال در تلوزیون شهاب 21 اینچ 59

دیکودر NTSCN در تلوزیون رنیگ شهاب 21 اینچ 62
مقدمه

تاریخچه سازمان :

این شرکت واقع در رفسنجان چهار راه شهدا روبروی آموزش و پرورش است .

شرکت فنی و مهندسی آرمان الکتریک در سال 1379 رسماً به ثبت رسید و فعالیتهای خود را آغاز نمود بیشتر کارهای این شرکت پیمانکاری برق بود که اکثر کارهای الکترونیکی از قثبیل نصب تابلوهای الکترونیکی و بردهای سیستمهای هوشمند در شرکت مس سرچشمه رفسنجان را این شرکت انجامداده است و در کار خد نیز بسیار موفق عمل کرده است .

این واحد صنعتی فنی الکترونیک و نصب سیستمهای کامپیوتر را نیز انجام
می دهد و همچنین طراح و سازنده کلیه تجهیزات ترافیکی از قبیل چراغهای راهنمایی چشمک زن و ساعتهای دیجیتال و تابلوهای الکترونیکی نیز هست .

مهندس ناظر و طراح در این شرکت آقای مهندس محمدعلی پرهیزگار می باشد که کارهای فنی و تخصصی به عهده ایشان است و ریاست شرکت را آقای علیرضا پرهیزگار بر عهده دارد .

این شرکت دارای چند گرو کاری که شامل گروه نصب و راه اندازی و گروه تدارکات و گروه فنی و تخصصی می باشد .

این واحد واقع در یک ساختمان دو طبقه است که طبقه اول آن دفتر شرکت و بخشی از آن قسمت فروش تجهیزات و سیستمهای کامپیوتری می باشد و طبقه دوم آن کارگاه فنی می باشد که در آن بردها و تجهیزات لازم برای سیستمها درآنجا ساخته می شود .

در این کارگاه سه خانم و دو آقا کار میکنند که کارهای ظریف از جمله لحیم کاری را خانمها بر عهده دارند و کارهای دیگر را آقایان انجام می دهند .
نمودار سازمانی تشکیلات واحد صنعتی

مدیر شرکت آقای علیرضا پرهیزگار می باشد و معاون وی آقای محمدعلی پرهیزگار است و کارکنان آن شامل دو کارفرما و ده پرسنل کاری تین شرکت هستند همچنین کارهای بازاریابی و اداری شرکت بر عهده آقای حسین پرهزگار می باشد .

این شرکت شامل یک ساختمان دو طبقه و یک کارگاه می باشد که کارگاه آن واقع در بلوار شهدا می باشد .

در کارگاه کاهایی از قبیل جوشکاری طراحی سازه های آهنی و ساخت قطعات و ادوات لازم برای نصب می باشد کهتجهیزات این کارگاه اشمل یک جرثقیل و موتور جوش لوازم برشکاری و تراشکاری انواع کلید و پریز و کابل و غیره میباشد .
نوع محصولات تولیدی و خدماتی

اکقر کارهای این شرکت خدماتی است و از جمله محصولفات تولیدی این واحد می توان به ساخت و تولید سرعت گیر و نصب آن در تقاطع شهر اشاره کرد .

و از خدمات آن نصب سیستمهای کاکمپیوتری و تولید و نصب انواع تابلوهای الکترونیکی و همچنین چراغهای چشمک زن می باشد البته این شرکت سیستمهای حفاظتی از قبیل دزدگیر را نیز طراحی و اجرا می کند .

اینجانب از اول خردادماه سال جاری وارد این شرکت برای کراآموزی شدم و کارهایی از قبیل 1- لحیم کاری بر روی تابلوهای الکترونیکی 2- نصب سیستم 3- عیب یابی بردها را انجام می دادم .

ابتدا طرح مدار روی فیبر مدار چاپ می شود و برای نصب قطعات عناصر مدارهای آماده و به ما می دادند و ما عناصر و قطعات (ترانزیستور ها ، LED ، مقاومت ها …) را روی برد قرار می دادیم و لحیم کاری روی انها انجام می دادیم سپس آنها را تست می کردیم .

برای تست بردها از یک اهمتر دیجیتالی استفاده می کریدم و با آن عیب یابی می کردیم و عیب مدار را بر طرف می کردیم.

پس از اینکه از عملکرد مدار مطمئن می شدیم آن را روی سیستم یا تابلو نصب می نمودیم و آن را راه اندازی می کردیم .

در مورادی هم طراحهایی برای ساخت و یا اصلاح به آقای مهندس پرهیزگار دادم که مورد توجه ایشان قرار گرفت و آنها را جرا کردیم و خیلی خوب عمل کردند برای مثال یک طرح برای برد تابلوی فرمان دهنده چراغ چشمک زن راهنمایی ارائه دادم که موفق بود.
خدمات کامپیوتر

این خدمات شامل بستن کیسهای کامپیوتر و نصب مادربرد و یگر قسمتهای کامپیوتر بر روی کیس بود و همچنین راه اندازی سیستم کامپیوتر و ریختن برنامه روی آن بود .

همانطور که در قبل گفته شد سیستمهای کامپیوتر را نیز نصب می کرد و قسمتهای سخت افزار را روی کیس سوار می کردم قسمتهای مثل CD ROM و هرد دیسک کامپیوتر ، مودم ، کارت گرافیک و غیره .

بخشی از طبقه اول فروشگاه لوازم کامپیوتر و لوزام و قطعات الکترونیکی بود که انواع IC ها و ترانزیستورها ، دیودها و اهمتر دیجیتال و غیره برای فروش عرضه می شد .
نصب دزدگیر و سیستمهای حفاظتی

کاردیگر شرکت نص انواع دزدگیر اتومبیل و خانه و همچنین سیستمهای حفاظتی است . سیستمای حفاظتی شامل دوربین های مدار بسته و سنسورهای حرارتی و حساس به نور و یا صدا بودند که پس از گرفتن سفارش از مشتریان این وسایل را از تهران دریافت می کردیم و در خانه و یا بانکها و مغازه ها نصب می کردیم.

که در این پروژه به نحوه پردازش و نصب سیستمهای کامپیوتری می پردازیم.







صفحه کلید :

به عنوان میکرو کنترلی 40 پایه و پردازنده استفاده شده است.این تراشه در داخل خود حافظهRA M به مقدار 128بیت حافظهROM به مقدار یک کیلو بایت دارد.سیگنال صفحه کلید به عنوان تنها ورود استاندارد کامپیوتر،دارای 38کلید درکامپیوتر IBM-XI می باشد.در ساختار تمام صفحه کلیدها از ماتریس برای تست فشار یک کلید استفاده شده است.در صفحه کلیدXT از تراشه8048 ورودی این تراشهMH2 77/4 می باشدکه درداخل آن تقسیم برسه انجام می شود. 12ردیف و3 ستون این تراشه هر3 تا5 میلی ثانیه یک بار جاروب می شوند.هنگامی که یک کلید فشرده شد و کد جاروب آن توسط 8048 کشف شد،کد جاروب آن در حافظهRAM مربوط به 8048 ذخیره می شود.سپس از طریق یک خط سریال برای مادربرد ارسال می شود.اگر یک کلید بیش از نیم ثانیه پایین نگاه داشته شود،آنگاه در هر ثانیه 10 بار کد اسکن کلید تولید شده ودر حافظه RAMذخیره می شود(البته این مدت زمان و تعداد آن در صفحه کلیدهای AT قابل تغییر بوده وحتی از طریق فرامین DOS نیز قابل کنترل می باشد).حافظه RAM برای16 کلید جای لازم را دارد.هنگامی که یک کلید فشرده شده،رها می شود،کد اسکن آن کلید بعلاوه 128(بیت7آن یک شد)برایCPU فرستاده می شود، اینکه یک کلید و یا مجموعه ای از کلیدها فشرده می شوند.از خط خط اطلاعات(پایه شماره2کابل ارسالاطلاعات) سیگنال HIGHبمدت2/0 میلی ثانیه به خروجی فرستاده می شود و سپس هشت بیت اطلاعات از طریق خط خروجی و پالس ساعت از طریق پایه یک به خروجی فرستاده می شود و سپس پهنای پالس هر بیت که 1/0 میلی ثانیه است جهت ارسال به بوردCPU از طریق کابل سریال است. بعد از وصل شدن خط+5 ولت به صفحه کلید یک منطق(power on reset)POR به مدت حداقل 300 میلی ثانیه و حداکثر 4 ثانیه بوجود می آید.بعد از آن یک برنامه تست در صفحه کلید اجرا شده وحافظهROM وRAMتست می شود.در این مرحله برای لحظه ای سه لامپ سمت راست روشن شده وسپس خاموش شده.زمان اجرای این برنامهاز600 تا900میلی ثانیه میباشد.با کامل شدن برنامه تست و آماده شدن صفحه کلید(خط پالس و اطلاعات بصورت HIGHمی شود)در صورت درست بودن یک کدAAHبرای آمادگی و سالم بودن ویا FCHجهت خطا برای واحد سیتم ارسال می نماید.در حین کار و ارسال اطلاعات توسط صفحه کلید،فرامین زیادی بین صفحه کلید و واحد سیستم مبادله می شود که هر کدام معنی و کار خاصی انجام می دهند .

تولید کننده پالس ساعت

کنترلرIDE

کنترلر جدید که به عنوان ستاره کنترلرها معروف است و تقریباً در 90% از سیستمهای نصب هستند IDE می باشد . این کنترلر از سال 1984 شروع به طراحی و ساخت شده است و آن زمانی بود که یکی از کارخانه های سازنده کامپیوتر یعنی کامپک به شرکت دیجیتال سفارش توسعه و پیشرفت کنترلر ST506 را داده بود تا کارتهای موجود در اسلات به روی خود بدنه هارد جا سازی شود ، زیرا تا این زمان کنترلرها به صورت کارت در اسلاتها بودند و کنترلر IDE بود که بر روی خود هارد قرار داشت و فقط از یک بافر یا اینتر فیس (کارت مالتی ID یا اینترفیس هارد) در اسلاتها و یا مادر بورد استفاده می کنند . کنترلر IDE توسط یک کابل 40 پین به باس سیستم وصل می شود . بعضی از PCها سیستمهای (ONBOARD) یک کانکتور بر روی مادر بورد برای اتصال کابل هارد دارند ولی در بعضی از سیستمهای دیگر از یک کارت اینترفیس و یا انتقال اطلاعات از کنترلر هارد به سیستم استفاده نماییم . ترکیب یک هارد و یک کنترلر IDE در اغلب مواردبافر جهت پارامترها و قابلیتهای یک کنترلر قوی را دارد می باشد ، او همچون اسکازی انعطاف پذیر بوده و همچون ESDI سریع عمل نموده وبا کنترلر ST506 بطور کامل سازگار بوده ، بنابراین برای تمام کامپیوترهای روزانویی و کامپیوترهای کتابی و غیره مناسب و ایده آل می باشد .
کارت گرافیک

برای ارسال اطلاعات از حافظه RAM به صفحه نمایش ، نیاز به یک واسطه ، ظروری به نظر می رسد . این واسطه باید اعداد صفر و یک را به سیگنالهای مناسب برای صفحه نمایش تبدیل نماید . علاوه بر آن اینتر فیس یا آداپتور باید یک صفحه را درون خود کامل نموده و سپس آنرا به صفحه نمایش بفرستد . تمام این کارها بعلاوه هماهنگیهای لازم بر عهده یک کارت ، بنام آداپتور ویدئو می باشد که در این فصل بطور اجمال آنرا بررسی می نماییم .

1-آداپتور صفحه نمایش

برای پشتیبانی از صفحه نمایش در کامپیوترهای IBM از یک کارت گرافیک که در اسلاتهای سیستم قرار می گیرداستفاده شده است . زمانی که IBM سیستمهای خود را تولید کرد ، دو نوع کارت به همراه آن عرضه نمود که عبارتند از : آداپتور تک رنگ (MDA) و آداپتور رنگی (C’GA) . بعد از آن زمان ، پیشرفت تکنولوژی باعث ساخت کارتهای با کیفیت بهتر و رنگی شده است . بعد از کارت MDA ، کارتهای رنگی CGA ، EGA ، PGA به سرعت وارد بازار شده که جای همدیگر را یکی بعد از دیگری گرفتند . همزمان با IBM شرکتهای دیگر از قبیل هرکرلس نیز مبادرت به ساخت کارتهای تکرنگ و رنگی نمودند که تقریباً موفق نیز بوده اند . امروزه ، با حضور کارتهای گرافیکی VGA ، SVGA ، XGA تقریباً از آداپتورهای تکرنگ و EGA استفاده نمایند .

2- حافظه مربوط به صفحه نمایش

تمام آداپتورهای گرافیک از یک حافظه بنام MEMORY-MAPPED برای ذخیره اطلاعات و سپس فرستادن آن به صفحه نمایش استفاده می نمایند ، این حافظه قسمتی از فضای آدرس سخت افزاری مربوط به کارت گرافیک و کلاً فضای آدرس مربوط به حافظه ویدئو می باشد . این حافظه می تواند از طرف پردازنده بطور مستقیم آدرس دهی شود و در آن چیزی نوشته و یا از آن خوانده شود . حافظه بورد گرافیک به صورت جدا از حافظه RAM سیستم بوده و بر روی خود آداپتور قرار می گیرد و معمولاً حافظه RAM از نوع دینامیکی می باشد.


3- نحوه کار کارت گرافیک

هر دو نوع کارت گرافیک (تکرنگی و رنگی) ، بر اساس جاروب یک اشعه از چپ به راست و بالا به پائین صفحه نمایش کار می کند . حداکثر نسبت مدولاسیون (پهنای باند) ، قدرت تفکیک افقی صفحه نمایش را تعیین می نماید . صفحه نمایش تکرنگ دارای 720 نقطه در جهت افقی و صفحه نمایشهای رنگی (CGA) دارای 640 نقطه در جهت افقی می باشند . هر کاراکتر بوسیله یک الگوی نقطه ای محدود در یک الگوی نقطه ای محدود در یک مستطیل تعریف شده است . در این مجموعه دو نوع نقطه روشن و خاموش تعریف شده است که به ترتیب به عنوان متن و زمینه تلقی می شود برای ساختن الگوی هر حرف و فرستادن آن بر روی صفحه نمایش از یک تراشه میکرو کنترلر بنام (6845) CRT و یک حافظه ROM در کنار آن استفاده می شود . این کنترلر در کارتهای مختلف بوده و مخصوصاً کارتهای جدید XGA و SVGA دارای کنترلهای مختلف از کمپانیهای متفاوت می باشند . در آداپتورهای تکرنگ و رنگی به اتفاق از این تراشه برای کنترل قسمت ویدئوی سیستم توسط IBM استفاده شده است . در سیستمهای رنگی هر حرف در یک مستطیل 14×8 قرار گرفته است هر حرف دارای 8 بایت است . این 8بایت برای تمام حروف قابل نمایش بر صفحه ، صفحه نمایش در حافظه ROM تعریف شده می باشد . آداپتورهای تکرنگ دارای مقدار K4 حافظه DRAM بوده و دارای سرعت انتقال اطلاعات MB8/1 در ثانیه می باشد . این آداپتور 256 کاراکتر مختلف را پشتیبانی می نماید و دارای یک حافظه ROM به مقدار KB8 برای تعریف فونتها و حروف می باشد در آداپتورهای تکرنگ فرکانس کار افقی KHZ18 می باشد که یکی از پارامترهای مهم در یک کارت گرافیک و یا یک صفحه نمایش می باشد . هنگام جاروب صفحه نمایش ، هر بایت در یک خط نشان داده می شود و هر بایت به 8 بیت تبدیل می شود و به صورت سریال به صفحه نمایش ارسال می شود . در کارتهای گرافیک تکرنگ ، CGA ، EGA اطلاعات به صورت دیجیتال به صفحه نمایش فرستاده می شود و این در حالیست که در آداپتورهای گرافیک VGA ، SVGA و XGA اطلاعات بصورت آنالوگ به صفحه نمایش ارسال می شود . برای پیدا کردن الگوی مربوط به حروف در حافظه ROM ، از کد اسکی آن استفاده می شود . تراشه 6845 با گرفتن کد اسکی ، آنرا در 8 ضرب کرده (زیرا به ازای هر حرف 8 بایت اطلاعات الگو وجود دارد) و آدرس مربوط به آن حرف را پیدا می کند و آنرا بر روی صفحه نمایش نشان می دهد . به عنوان مثال برای حرف A (دارای کد اسکی 42H) . آدرس 208H بدست می آید ، یعنی از این آدرس به تعداد 8 بایت مربوط به الگوی حرف A می باشد . میکروکنترلر 6845 یک تراشه پیچیده و انعطاف پذیر بوده که در داخل خود 18 رجیستر برای برنامه ریزی داخلی دارد . این رجیستر در هنگام روشن شدن سیستم توسط بایاس برنامه ریزی می شوند . اگر در زمان روشن سیستم این رجیستر به هر دلیلی برنامه ریزی به شوند و یا درست برنامه ریزی نشوند و یا اینکه آداپتوری برای برنامه ریزی نباشد ، آنگاه سیستم با زدن 8بیت +به پشت سر هم خطای فوق را گزارش می نماید.

4- آداپتور رنگی (CGA) IBM

آداپتور رنگی IBM دارای سه سیگنال خروجی برای سه استفاده مختلف می باشد که عبارتند از :

(1)پورت سیگنال ویدئو مرکب .

(2)پورت ارتباط مستقیم به یک صفحه نمایش ، برای سه سیگنال RGB .

(3)پورت مربوط به سیگنال مدولاسیون RF برای پشتیبانی تلویزیون .

این آداپتور در دو مد رنگی و تکرنگ کار می کند و می تواند دو حالت متن و گرافیک را پشتیبانی نماید . در حالت گرافیک تمام نقاط صفحه نمایش قابل آدرس دهی می باشد . در آداپتور رنگی CGA نیز از کنترلر 6845 برای کنترل صفحه نمایش استفاده شده است . این اینترفیس دارای KB16 حافظه RAM ویدئو می باشد و این در حالیست که در آداپتورهای تکرنگ فقط چهار کیلو بایت RAM ویدئو وجود دارد . همچنین شروع حافظه RAMویدئو در این آداپتور از آدرس B8000H می باشد .
مد متن

در این حالت آداپتور فوق می توانند در چهار فرمت کا ر نماید که عبارتند از :

25 خط در 40 ستون در هر خط ---به صورت سیاه و سفید .

25 خط در 40 ستون در هر خط ---به صورت رنگی .

25 خط در 80 ستون در هر خط --- به صورت سیاه و سفید.

25 خط در 80 ستون در هر خط ---بهصورت رنگی .

در این آداپتور (CGA)دو نوع قلم در سیستمهای IBM/PC می باشد .

حروف با پهنای 7 در ارتفاع 7 (در یک مستطیل 8×8)

حروف با پهنای 5 در ارتفاع 7 (در یک مستطیل8×8)



دیکدورNTSCNرتلویزیون رنگی شهاب 21اینچ :

این تلویزیون قادربه دریافت و پخش NTSCبافرکانس 43/4مگاهرتز(NTSCاروپایی )میباشد ومسیر دیکدور آن با مسیر دیکدوری که برای پال توضیح داده شدهیچ تفاوتی نمی کند تنهافرق آن با دیکدور پال این است که در سیستم NTSCسیگنالهای B-YوR-Yبرای هر خط بدون هیچ گونه تغییر فازی ارسال می شود پس نیازی به خط تاخیر ندارد.

به همین دلیل توسط مدار تشخیص پال از NTSCهنگامیکه سیستم دریافتی NTSCFاشد،پایه 19آی سی 501که مسیر سیگنال تاخیری است شاسی می شود.

طریقه تعمیر در صورتی که تلویزیون در حالت NTSCVرنگ نداشت :

ولتاژ DC پایه 19 از IC501 گرفته شود:

الف –اگرصفربود:IC501خراب است بررسی وتعویض گردد.

ب –اگر ولتاژاین پایه زیادبود:مسیرIC501تاICK01Fررسی گردد.

مدارات سوئیچ سه دیکدورNTSC،PAL،SEKAM:

هنگامیکه درتلویزیونی هر سه سیستم NTSC،PAL،SEKAMوجودداشته باشد،درزمان دریافت تصویر فرستنده فقط باید یکی از سه دیکدور فعال باشند (بسته به سیگنال ارسالی )،که این کار یا توسط کلید وبه صورت دستی ویا توسط مدار الکترونیک و بصورت اتومات انجام می گیرد.

دراین قسمت مدارات سوئیچ رنگ رادرتلویزیون شهاب که بصورت الکترونیک می باشد بررسی می نمائیم .

1-طریقه تشخیص سیستم SECAMازNTSCوPAL

زمانیکه سیستم دریافتی SECAMباشد ولتاژ پایه 7آی سی 501کم می شود (7/0ولت )وزمانیکه سیستم فرستنده NTSCیاPALباشد ولتاژ این پایه زیاد می گردد(3/7ولت ).

زیاد شدن ولتاژپایه 7درحالتNTSC یاPALباعث روشن شدن ترانزیستورQS01می شود دراین حالت پایه 27آی سی ICN01از طریق دیودDS01واز مسیر امیترکلکتور ترانزیستور QS01به شاسی وصل می شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد