فایل شاپ

فروش مقاله،تحقیقات و پروژه های دانشجویی،دانلود مقالات ترجمه شده،پاورپوینت

فایل شاپ

فروش مقاله،تحقیقات و پروژه های دانشجویی،دانلود مقالات ترجمه شده،پاورپوینت

تحقیق بررسی نور و رنگها در ارگونومی

تحقیق بررسی نور و رنگها در ارگونومی در 26 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 31 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26
تحقیق بررسی نور و رنگها در ارگونومی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

تحقیق بررسی نور و رنگها در ارگونومی در 26 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست

عنوان


صفحه

مقدمه: نورهای و رنگها، طیف الکترومغناطیس..........................................................

فصل 1- دریافت رنگ................................................................................................

دیدرنگ......................................................................................................................

حساسیت طیفی ص نوع مخروط...............................................................................

تفسیر رنگ در سیستم عصبی ....................................................................................

درک نورسفید.............................................................................................................

تکمیل احساس رنگ بوسیله شبکیه مغز......................................................................

دید فوتویک و دیداسکوتوپیک....................................................................................

فصل 2 کاربردهای ارگونویک رنگ............................................................................

فصل 3 قابلیت ها و مقررات ارگونومیک رنگ..........................................................

مقررات رنگ ارگونومیک...........................................................................................

مقررات رنگ برای ایمنی جاده ها...............................................................................

مقررات رنگ برای ایمنی صنایع.................................................................................

مقرارت رنگ برای تشخیص لوله ها...........................................................................

مقررات رنگ برای سیستم های هیدرولیک................................................................

مقررات سیستمهای پنوماتیکی....................................................................................

مقرارت رنگ برای کابل ها.........................................................................................

مقررات رنگ در راه آهن............................................................................................

رنگ در محصولات خطرناک......................................................................................

مقررات رنگ کنترل ها...............................................................................................

منابع کتاب رنگها برای سلامتی شما...........................................................................

کتاب کاربرد رنگ در ارگونومی..................................................................................





طیف الکترومغناطیس

جدولهای بعدی چگونگی قرارگرفتن رنگها را با طول موجهای متفاوت در طیف الکترومغناطیسی نشان یدهد: اندازة امواج از کوتاهترین فرکانسها شناخته شده (که همان اشعه کیهانی است) آغاز شده و به طول موجهای که توسط ایستگاههای رادیو و امواج الکتریکی که بوسیلة ژانراتورها تولید می شوند ختم می گردد. طیف نورمرئی تنها بخش کوچکی از این طیف الکترومغناطیس کلی را دربر می گیرد.

واحد اندازه گیری، در فیزیک نور بکار می رود و خاص اندازه گیری مقادیر بسیار کم است. هر آنگستروم برابر با یک میلیونیم متر می باشد.

نور خورشید بخش مهمی از طیف مرئی را اشغال کرده که در ان رنگها آبی و سبز درمرکز قرار دارند. ماراء بنفش‌ آخرین حد طیف نوری خورشید است که در مرز 3000 آنگستروم به دلیل مقاوم بودن اتمسفر زمین متوقف می‌شود.

نوری که از یک لامپ معمولی متصاعد می شود، عملا اشعة ماوراء بنفشس در خود ندارد ولی مقدار زیادی امواج مادوم قرمز با آن همراه است.

که ازنظر چشمهای ما نامرئی بود و تنها از طریق متصاد کردن حرارتی که همراه آن است، قابل تشخیص می باشد. متقابلا لامپهای فلورسنت، از خودطول موجی متصاد می سازد که متعلق به ماوراء بنفش است. این لامپ بوسیلة ترکیب بخار جیوه و یک گاز کمیاب یعنی آرگون از خود نور می می دهد. بخاطر داشته باشید که در میان لامپهای مصنوعی، لامپهای حرارتی از خود امواج مادون قرمز و نورمرئی را متصاد می کنند که آخرین حد آن نور آبی است. متقابلا لامپ فلورسنت اشعة ماوراء بنفش و بسیاری از نورهای مرئی را تولید می کند.

همانگونه که دیدید، ماوراء بنفش و مادون قرز از دو سو طیف نور مرئی را احاطه کرده اند. همچنین تدذکر می‌شود که امروزه علم تاثیر شدید این دو نوع اشعه را بر بدن انسان شناخته و دربرخی سیستمهای مدرن درمانی از اشعه ایکس و امواج رادیویی استفاده می کنند.

چندمین دهه انجام شده است. ولی حوادث ماشین آلات آتش نشانی ادامه و اتفاق می‌افتد.

تاریخچه ماشین آتش نشانی

در آغاز قرن حاضر، رنگ قرمز جهت اعلام خطر و کامیون های آتش نشانی بکاررفته است. ماشینهای سواری سیاه بودند، و کامیونها آتش ناشی خیلی بزرگتر از یکدیگر ماشینهای موجود در سطح جاده ها نبودند، بنابراین این رنگ از اهمیت ویژه ای برخوردار شد. ماشینهای آن زمان رادیو. تهویه مطبوع، ضبط صوت یا استریو نداشتند و از آن یکذدیگر تفکیک نشده بودند. غالب آنها پنجره تداشتند و سرعت ترافیک آرام بود. در این دوره آژیرها دارای قدرت کمی بودند (تعدادی از آنها توسط دست هندل زده می شدند) و چراغهای ویژه خطر نسبتا ضعیف بودند.

با پیشرفت تکنولوژی، ماشینها و کامیونهای آتش نشانی نیز کامل یافتند. امروزه اتومبیل‌ها بی نهایت بی صدا و راحت، جهت تفریح و حمل نقل مورد استفاده قرار می گیردند.

ماشین آلات آتش نشانی خیلی بزرگتر، پرصداتر و دارای فلاشینگ های سریع و پرقدرت و چراغهی چرخان می باشند. رنگ قرمز، که عمدتا در 75 سال قبل برای کامیونهای آتش نشانی مورد استفاده قرار می گرفت، بعنوان رنگ انتخابی برای این ماشین آلات بجا ماند. ماشین آلات حریق تعداد غیر متعارفی از حوادث در هنگا انجام ماموریت بجا ماند. ماشین آلات حریق تعداد غیر متعارفی از حوادث در هنگام انجام ماوریت را شامل می شوند. در مطالعه ای گزارش شده که حوادث ماشین آلات حریق به میزان 10 مرتبه بیشتر از حوادث ماشینهای شخصی می باشد. (soloman & king 1995) آژیرها، چراغها و وضعیت قرمز به نظر جهت جلب توجه به اعلام خطر پیغام نجارت «راه» را باز نائید». طراحی شده اند. اما این اقدامات همیشه کارا نیستند. چرا؟

آژیر شنیده می‌شود، جهت یابی صدا مشکل می باشد. متاسفانه، اختلال جهت یابی در اتومبیل های مدرن که بطور موثر صدا را مد نظر قرار نمی دهند، چشم پوشی شده ‌است. چراغهای فلاشینگ، صدای آژیرها را همرای می نماید. این چراغها در محدوده9 وسیع از نظر اندازه، شکل و شدت وجود دارند، به این ترتیب می توان دریافت که وسایل نقلیه ویژه‌ خطر سال به سال رشد می نمایند.

متاسفانه اثر چراغهای فلاشینگ بطور محسوسی در نور روز تقلیل می یابد. در درخشندگ های زیاد یا در زیر تابش نور خورشید، چراغها کاملا بی اثر می‌شوند. بنابراین در روز، وقتیکه شدت ترافیک بیشترین مقدار را داراست، چراغهای فراشینگ دارای کمترین اثر می باشند. طی بررسیهائی دیده شده، 70% حوادث ماشین آلات آتش نشانی در طی روز اتفاق می افد (Newyorkstate Department of mortor Vehicle 1990) در تلاش جهت کاهش میزان حوادث، رئیس آتش نشانی شهرMissouri . st Iouis اخیرا به واحد ترابری دستور داد که از چراغهای قرمز و آژیر در حریق ها بجز مکانهای فوق العاده بحرانی استفادن ننمایند. ایا چراغهای فلاشینگ و آژیرها در حوادث سهمی هستند؟


رنگ و ایمنی

مرروی بر عملکذرد بینائی رنگ در انسان برای طرح سومین سوال مربوط به ایجاد صفت مشخه «توجه و خبردار» در مورد کامیونها آتش نشانی می باشد. در میانهخ سالهای 1800 میلادی، هلمولتز، در مورد ضعف چشم انسان نسبت به رنگ قرمز مقالاتی نوشت. وقتی جشم انسانها با نور روز تطابق حاصل می نماید (فتوتوپیا phototopia) ، رنگ قرمز نسبت به رنگ های دیگر خیلی مشکل دیده می‌شود. درشب، وقتی چشم با ترایک تطابق حاصل می نماید (اسکرتوپیا Scotopia) عملا نسبت به رنگ قرمز کور می‌شود (Hart, 1992; southhall, 1961)

Traquair (1949) دریافت که رنگ های اصلی قدری بیشتر از دیگر رنگ ها دیده می‌شوند. بنابرای زودتر تشخیص داده می شوند. قرمز محدوده ای باریک دارد، در صورتیکه محدوده زرد پهن می باشد. Allen (1970) توضیح داده است در اشخاصی که با نقیصه رتگ بینی رنگ قرمز دست به گریبانند براحتی می توانند رنگ زرد را تشخیص دهند. در حقیقت 8% مردان مبتلا به نقیصه قرمز / سبز بوده که از این گروه 25% نسبت به قرمز کوررنگ می باشند (Allen, 1970)[1].


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد