فایل شاپ

فروش مقاله،تحقیقات و پروژه های دانشجویی،دانلود مقالات ترجمه شده،پاورپوینت

فایل شاپ

فروش مقاله،تحقیقات و پروژه های دانشجویی،دانلود مقالات ترجمه شده،پاورپوینت

گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات،جهاد کشاورزی شهرستان گنبد

گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح نباتاتجهاد کشاورزی شهرستان گنبد در 22 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کشاورزی و زراعت
بازدید ها 7
فرمت فایل doc
حجم فایل 2330 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 22
گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات،جهاد کشاورزی شهرستان گنبد

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات-جهاد کشاورزی شهرستان گنبد در 22 صفحه ورد قابل ویرایش



فهرست مطالب :

مقدمه وتشکر................................................................................................ 1



مبارزه بیولوژیک ...........................................................................................2



مبارزه با کنه درمزارع سویا.............................................................................. 4



طرح مبارزه با مگس زیتون ............................................................................. 4



مبارزه با آفت کرم قوزه پنبه ...............................................................................5



مبارزه با آفات وبیماریهای برنج در منطقه ..............................................................5



مبارزه بابیماری خطرناک بلاست .......................................................................6



مبارزه باتریپس پنبه ........................................................................................6



مبارزه برعلیه بلایت باکتریایی ...........................................................................8



علائم بیماری ........................................................................................... ....8



مدیریت بیماری ........................................................................................... 10



گزارش روزانه کارآموزی ................................................................................11





مقدمه وتشکر :

حمد وسپاس ایزد منان راکه باالطاف بیکران خودقدرت بیان و نوشتن رابه من آموخت .

کارآموزی ، همانطور که از نامش پیداست ، یعنی کارآموختن وهنری یادگرفتن .معمولاً دانشجویان در پایان تحصیلات دانشگاهی خود واحدی را با نام کارآموزی می گذرانند که مطابق با رشته دانشگاهی خوددریک واحد صنعتی یا اداری مشغول بکارمی شوند و بصورت عملی تمامی دروسی که بصورت تئوری گذرانده اند درآن واحدبصورت عملی کارمیکنند .ودر پایان کارملزم هستند گزارشی از فعالیت خود درآن واحد را ارائه دهند .

اینجانب نیز بعنوان یک دانشجوی سال آخر رشته کشاورزی ملزم به گذراندن این واحد دانشگاهی بودم.فعالیت کاری من بمدت 45 روز درمدیریت جهادکشاورزی شهرستان گنبدکاوس(واحدحفظ نباتات ) بودوفعالیت کاری این واحد دررابطه با مبارزه شیمیایی و بیولوژیکی باآفات وبیماریهاوعلفهای هرز مزارع بود که نکات بسیارقابل توجه ومفیدی رادربازدیدهای مختلف از مزارع به من آموخت که سعی میکنم خلاصه ای از این بازدیدها را بیان کنم .









مبارزه بیولوژیکی ( طرحی نو درکاهش مصرف سموم کشاورزی )

مصرف بی رویه سموم شیمیایی در یکی ، دو دهه اخیر واثرات پایداری بسیاری از این سموم در خاک افزایش مرگ ومیرهای ناشی ازمسمومیت هاموجب پیدایش زمینه هائی درجهت پرورش وتکثیرحشرات شده که دشمنان طبیعی آفات زراعی محسوب شده وباتغذیه وتخم گذاری برروی بخشی ازبدن آفت باعث نابودی این آفت میگردند که آنرامبارزه بیولوژیک می نامند .

باتوجه به اینکه منطقه گنبد و دشت برای هرنوع کشتی مناسب است و بدلیل شرایط مساعد آب وهوائی زراعت پنبه کشت غالب این منطقه میباشد ونیز بدلیل اینکه پنبه در طول رویش خود در مزرعه امراض وآفات گوناگونی را میزبانی میکند و کنترل آلودگی ، سمپاشیهای متعددی رامی طلبد واقداماتی در زمینه پرورش زنبورتریکوگراما جهت پارازیت کردن تخم کرم قوزه که از آفات مهم پنبه می باشد و پرورش زنبور براکون جهت پارازیت کردن لارو کرم قوزه انجام شده است و نیز جهت مبارزه با تخم ساقه خوار و آفات شالی از زنبور تریکوگراما ومبارزه با آفات سویا نیز استفاده شد .

شناخت زنبور تریکوگراما :

نحوه پارازیت کردن زنبور تریکوگراما :

زنبور ماده با ایجاد سوراخ درپوسته تخم کرم قوزه ، زندگی خود را آغاز میکند وضمن تغذیه از داخل تخم میزبان یک یا چند عدد زنبور تریکوگراما خارج میشود دوره زندگی در داخل تخم در شرایط خوب حدود 8 - 7 روز میباشد .

شرایط رهاسازی زنبور تریکوگراما در مزارع پنبه :

همانطور که سمپاشی در هوای خنک وصبح زود یا عصر پس از رفع گرمای شدید باید صورت گیرد . برای رهاسازی زنبور تریکوگراما شرایطی خاص لازم است که مهمترین آنها عبارتند از :

1 - رهاسازی باید صبح زود قبل ازبروزگرمای شدید یاغروب صورت گیرد .

2 - در مناطقی که فاصله آنها باانسکتاریوم نسبتا ً زیاد است جهت جلوگیری ازتلفات زنبو ر آنها را در یخدان حمل میکنند .

3 - در موقع نصب تریکوکارتها باید سعی شود که آنها نزدیک به سطح زمین نباشند چون ممکن است طعمه مورچه ها شوند ونیز در معرض نور شدید آفتاب نباشند .

4 - اگر بعد از رهاسازی بارندگی شد باید رهاسازی مجدداً تکرار شود

روش های رهاسازی : در شرایط فعلی رهاسازی به دوصورت انجام می شود :

2





1 - رهاسازی با تریکوکارت :

در این روش ورقه های محتوی مرحله شفیرگی وزنبور های درحال خروج رادرروی کارتهائی

باابعاد 4*2 سانتیمتر می چسبانند که در هر بسته آن 100 کارت وجود دارد که حدود 1 گرم وزن دارد و بطورکلی برحسب شدت میزان آلودگی برای هرنسل کرم قوزه 3 نوبت رهاسازی بافاصله 7 تا 10 روز انجام میدهیم و سپس 2 نوبت آمار برداری یکی روز سوم و دیگری روز پنجم رهاسازی انجام میشود درهرآماربرداری حدود 100 عدد تخم های سیاه شده را جمع آوری و به انسکتاریوم تحویل داده میشود ، شعاع پرواز زنبورها حدود 5 تا 50 متر است و کارتهای زنبور را بفاصله 5 متر از یکدیگر درمزرعه روی بوته های پنبه می چسبانند .( دز 4 گرم در هکتار در پنبه و 1 گرم در شالی و 2 گرم در هکتار در ذرت میباشد).

2 - روش دوم رهاسازی با خاک اره میباشد که کمتر انجام می شود .

زنبور براکون :

شرایط رهاسازی براکون : شرایط رهاسازی بد ین صورت است که در صبح زود یا غروب صورت میگیرد .

زنبورهای ذخیره شده در یخچال را چند ساعت قبل از رهاسازی از یخچال بیرون آورده و آنها را تغذیه داده وسپس به مزرعه انتقال دهید .

نحوه رهاسازی :

برای هر هکتار حدوداً 1000 -800 عدد زنبور براکون برحسب شدت آلودگی در نظر میگیریم و زنبورهای براکون در داخل 2 ظرف به مزرعه انتقال میگردند واین دو ظرف رادرمزرعه برحسب شدت آلودگی قرارداده وسپس در آنها را بر می داریم و زنبورها را رها میکنیم .

نحوه مبارزه :

حشرات ماده قبل از تخم گذاری روی لارو کرم قوزه بانیش زدن آنرا فلج میکنند وبدین صورت که ابتدا خرطوم خود را وارد بدن لارو کرم قوزه نموده ونوعی بیماری وارد بدن لارو نموده وآنرا فلج می کنند سپس شروع به تخمگذاری بر روی میزبان خود می نمایند، تخم های خود را بطور تک تک یا دسته جمعی در روی حلقه های بدن لارو کرم قوزه قرار می دهند تخمها پس از 24 ساعت تبدیل به لارو میشوند لارو پس از 48 ساعت بر حسب شرایط محیط تبدیل به شفیره می شود این شفیره ها که درکنار لاشه میزبان افتاده اند پس از 10 - 7 روز تبدیل به زنبور بالغ براکون می شوند

3





مبارزه با کنه در مزارع سویا :کنه از جانورانی می باشد که ازگروه تارتنان میباشد وبصورت ریز ومعمولاً زردرنگ می باشند

ویکی از آفات مهم در زراعت سویا بشمار می رود که بدلیل کشت سویا بصورت وسیع در منطقه این آفت نیزگسترش یافته بود .البته کنه ها معمولاً به قسمتهایی از مزارع سویا که در کنار جاده ها ودرمعرض گرد وغبار هستند آسیب وارد می کنند واگر شدت آسیب زیاد بود می توان از کنه کش ها مثل نئورون و اومایت استفاده شود .

طرح مبارزه با مگس زیتون :

یکی از طرح هایی که در آن شرکت داشتم طرح مبارزه بامگس میوه زیتون بود.

مگس زیتون یکی ازآفات مهمی است که دراکثر نقاط زیتون خیز دنیا وجود داشت ودرسال جاری در دو استان زیتون خیز گیلان وگلستان مشاهده شد واین حشره خسارات زیادی به میوه های زیتون وارد میکند وبه سایر میوه ها حمله نمیکند و اختصاصاً در روی زیتون فعالیت میکند .

حشره کامل این آفت مگس کوچکی است بطول 5 میلی متر که سر آن به رنگ زرد مایل به قرمز که در قسمت صورت کمرنگ است وسطح بدن دارای موهای زردرنگی است.

این مگس همانند سایر مگس ها دارای چهار مرحله زندگی میباشد که بصورت تخم ، لارو (کرم) ، شفیره وحشره بالغ مشاهده می شود . پس ازآنکه حشره بالغ ماده تخم خود را برروی میوه گذاشت بوی خاصی ازمیوه متصاعد میشود که مگس های دیگر روی آن تخم نمی گذارند . و2 تا3 روز بعد تخم بازشده و کرم شروع به تغذیه از گوشت میوه زیتون میکند . این عمل باعث ریزش میوه ها قبل

از برداشت و کاهش کیفیت روغن زیتون میشود . یک لارو می تواند 150 گرم از گوشت میوه را مورد مصرف قرار دهد .این حشره درهرنسل می تواند تا400 تخم بگذارد ودرشرایط مساعد 2 تا 3 نسل درسال دارد . ولی شدت فعالیت آن در پائیز بیشتر است . مگس میوه زیتون زمستان رابصورت حشره کامل وشفیره درعمق 5 تا 6 سانتی متری خاک می گذارند . واز اول ارد یبهشت ماه مجدداً به فعالیت خود ادامه می دهد . برای مبارزه با این حشره روش های مختلفی وجود دارد مانند استفاده

از تله فرمون جنسی اختلال درجفتگیری ، دورکننده ها ،تکنیک نرعقیمی ، استفاده از دشمنان طبیعی ، طعمه مسموم (پروتئین هیدرولیز )،اختلال درباکتری همزیست و استفاده ازسموم انتخابی میباشد . توصیه :- برای جلوگیری از گسترش آلودگی باغات میوه خود از ورود محصول زیتون سایر مناطق خودداری فرمائید .

4





- برای جلوگیری از افزایش خسارت ، برداشت زود هنگام کل محصول وتبدیل سریع آن به کنسرو توصیه میشود .

مبارزه با آفت کرم قوزه پنبه

یکی از آفات مهم پنبه درمنطقه کرم قوزه می باشد که به گیاهان دیگر ازجمله گوجه فرنگی ، ذرت ، نخود و بادمجان نیزحمله می کند .

درمنطقه دراواخرفروردین ماه تخمریزی نسل اول روی علفهای هرز و گوجه فرنگی وبادمجان وبه ندرت روی پنبه های زود کاشت مشاهده شده بود .

لاروهای جوان پس ازخروج ازتخم ابتداازپارانشیم برگ تغذیه نموده ورگبرگهاراباقی میگذاردسپس به غنچه گل وقوزهحمله کرده وباسوراخ کردن قوزه ها و ورود به داخل آنها از الیاف پنبه تغذیه می کند قوزه ها باقی مانده و طول آن نیز کوتاهتر است هم کیفیت وارزش خود را از دست می دهند .

هر کرم لارو می تواند 20 - 6 غنچه وقوزه را مورد حمله قرار دهد .

برای مبارزه شیمیایی در برابر این آفت 5 - 4 نوبت سمپاشی توصیه می گردد . در منطقه از سموم آوانت وو لاروین وآندوسولفان استفاده گردید وحداقل فاصله بین دو سمپاشی 15 - 12 روز طول کشید تاثیر سموم یادشده برکنترل این آفت مثبت بود.

مبارزه با آفات وبیماریهای برنج در منطقه :

کرم ساقه خواربرنج ، یکی از آفات مهم برنج که درمنطقه در این فصل مشاهده شد ومعمولاً درتاریخ

26/4/84 تخمریزی پروانه کرم ساقه خوار درمنطقه مشاهده شدوآفت آن 3 - 2 نسل داردکه تخم گذاری نسل اول درخزانه دراوایل انتقال نشا به مزرعه شروع وتاپایان نشا ادامه داشت دوران لاروی نسل اول 40 - 35 روز ادامه داشت . علائم خسارت دراین نسل بازردشدن وخشکیدگی برگهای میانی ظاهر میگردد .وقتی لاروها به ساقه درموقع خوشه دهی حمله می کنند باعث میشوند کهدانه تشکیل نشود وخوشه سفید می شود.

برای مبارزه شیمیایی علیه کرم ساقه خوارشالی (نسل اول ) گرانول 10% حدود 15 کیلوگرم درهکتار توصیه گردید وبرای نسل دوم نیز گرانول 10% 20 کیلوگرم درهکتار گرانول 50% 40 کیلوگرم درهکتار پادان 30 کیلودرهکتار وریجنت 2% نیز 20 کیلو درهکتار توصیه می شود نسل سوم این آفت نیز دراواخر خردادماه درمزارع منطقه مشاهده گردید .

مبارزه با بیماری خطرناک بلاست : بیماری پلاست نیز در برخی مزارع مشاهده گردید و جهت


کنترل آن بعد ازخوشه دهی زمانی که 30% یا 3/1 گلدهی انجام شد توصیه سمپاشی می گردد.

بکار بردن ازت زیاد بدون توجه به مصرف فسفر و پتاس باعث شدت بیماری بلاست می گردد شالی مزارعی که مقدار زیادی ازت دریافت کردند دارای سلول های سیلیسی کمتری هستند و مقاومت در مقابل بیماری بلاست نشان می دهند.

مصرف کودهای پتاسه باعث کاهش این بیماری می گردد ولی اگر پتاسیم از میزان لازم بیشترمصرف گردد در مزارع تشدید بیماری مشاهده می گردد

پوسیدگی طوقه:

از دیگر بیماری هایی که در منطقه مشاهده می گردد بیماری پوسیدگی طوقه که مهم ترین بیماری بذر زاد در شمال کشور است می باشد.در مزرعه کشیدگی بوته همراه با باریک و زرد شدن برگها از علائم بارز این بیماری است علائم رنگ پریدگی به وضوح در برگهای انتهایی قابل رویت است که نهایتا مرگ گیاه را در پی دارد.افزایش زاویه بین برگهای انتهایی با محور ساقه و ایجاد ریشک های نا بجا از بند های بالای طوقه از علائم دیگر این بیماری است.

مبارزه با تریپس پنبه :

تریپس بانام فارسی بال ریشکداریا حباب دار با داشتن زندگی نسبتاً پنهانی روی گیاهان میزبان کمتر مورد توجه بوده ولی خسارت آن بالاخص دراول فصل رویشی قابل توجه ودراکثر موارداقتصادی است این آفت تحت عنوان تریپس پیاز یاتوتون درمناطق پنبه خیز کشور ازجمله آفات مهم پنبه است .

این آفت دارای طیف گسترده میزبانی بوده وزراعتهای پنبه ? چغندرقند ? سیب زمینی ? گوجه - خیار- خربزه ? لوبیا ? نخود ? توتون ? کلم ? گل کلم ? بادمجان ? کرفس ? شلغم ? جعفری ? بادام زمینی ? کتان و کنف رامورد حمله قرار می دهد .





مورخه :1 / 5 /

فعالیت کاری :بدلیل استقبال فراوان کشاورزان در روز گذشته تمام قراردادها بسته نشده بود که بقیه کاردراین روز انجام شد وضمن انجام این این کار چندین نامه اداری نیز که باید درذولکن های مخصوص به خود بایگانی می شد که انجام شد

نتیجه فعالیت :

امروز به معنای واقعی بایگانی کردن نامه های اداری راکه برطبق عنوان های آنها در ذولکن های مخصوص خودانجام می شد رایادگرفتم که به نوبه خود جالب بود .



مورخه :2 / 5 /

فعالیت کاری :روزکاری شلوغی نداشتم ومن با توجه به یادداشتن کاربا کامپیوتر به کمک وراهنمایی مهندس بخش چند نامه اداری راتایپ کردم .

نتیجه فعالیت :

متاسفانه بیشترافراد درنوشتن نامه های اداری بامشکل روبه روهستند ومن نیز ازاین قائده مستثنی نبودم که دراین روز بانوشتن تعدادی ازنامه های اداری آشنا شدم .



مورخه :3 / 5 /

فعالیت کاری :دراین تاریخ جهادباگذاشتن کلاسی ترویجی برای تمام کشاورزان ومجریان ومسئولانی (واحدحفظ نباتات ) دررابطه باطرح بیولوژیک همه رادعوت کرده بودکه من نیزازفرصت استفاده کردم وبه این کلاس رفتم ، واین کلاس به مدت طولانی ادامه پیدا کردو بعدازاتمام کلاس هم ،چند نامه اداری بود که تایپ کردم .







نتیجه فعالیت :

آشنایی کامل باچگونگی اجرای طرح مبارزه بیولوژیک واینکه طرحی نو درکاهش مصرف سموم در کشاورزی بود وبمنظورسالمسازی محیط زیست وبرای ایجاد تعادل بین حشرات مفید وآفات مختلف وکاهش هزینه تولید زراعی درواحد سطح باجلوگیری ازسمپاشی های بی رویه انجام می شود .



مورخه :4 / 5 /

فعالیت کاری :دراین تاریخ من وبقیه مهندسین ،مسئول دریافت وثبت کدهای مربوط به کارتونهای محتوی تریکوکارتها بود وقراردادن کارتونها درفریزر برای جلوگیری ازتلفات زنبورهابود .وکارخاص دیگری نداشتم

نتیجه فعالیت :

من تا آنروز ازنزدیک زنبور تریکوگراما وبراکون راندیده بودم وبرای اولین باربودکه آنها رامی دیدم وآشنایی تریکوکارت که کاغذهایی سبزرنگ مقوایی شکل بود که زنبورها درروی آنها قرارمی گرفتند .



مورخه :5 / 5 /

فعالیت کاری :دراین روز برنامه بازدید ازچند مزرعه سویا را داشتیم که من نیز بهمراه یکی از مهندسان واحد بنا به درخواست چندکشاورز رفتیم مزارعی که بازدیدکردیم در روستای ایمر واقع بود وتمامی حاشیه مزارع که درمجاورت با جاده ها بود علائم خسارت مشاهده می شد که مهندس بابررسی علائم کلیه مزارع مورد حمله کنه قرار گرفته است .

نتیجه فعالیت :

یکی ازروزهای بسیارمفید کارآموزی من بود وبطورکاملا واضح کنه را که بسیار ریز وبرنگ زرد تا تیره بر پشت برگها بودند رامشاهده کردم واین موضوع رایاد گرفتم که معمولا کنه ها حاشیه مزارعی که در مجاورت جاده ها قرار دارند رامورد حمله قرارمیدهندوگردوغبار نیز باعث گسترش این آفت می شود واینکه بمنظور مبارزه شیمیایی باکنه هااز کنه کش هایی مثل نئورون واومایت می توان استفاده کرد .



مورخه :6 / 5 /

فعالیت کاری : فعالیت کاری من در این روز بسیار کم وحتی می شود گفت هیچ بود و فقط به مطالعه بروشور

هایی که ازطرف کارخانه های سم سازی به جهاد آورده شده بود پرداختم .

نتیجه فعالیت :

آشنایی با تعدادی ازسموم تماسی وسیستمیک ونحوه عمل آنها ودز مصرفی آنها درهکتار بود .



مورخه :8 / 5 /

فعالیت کاری : برنامه بازدید از مزارع پنبه که طرح بیولوژیک در حال اجرا در آنها بود را داشتیم (برای نظارت براجرای صحیح رهاسازی زنبورها )

نتیجه فعالیت : آشنایی بانحوه رهاسازی زنبورها که معمولا باید درهمان اوایل صبح ویا غروب انجام می شد

وتریکوکارت های حاوی زنبورها راباید هر پنج متر ازهم به شاخ وبرک ها می چسباندند که بعد از کمی گرم

شدن هوا زنبورها کم کم بیرون آمده وشروع به پرواز می کردند .



مورخه :9 / 5 /

فعالیت کاری : دراین تاریخ نیز فعالیت من بسیار سنگین بود ومن وبقیه مهندسان مشغول تقسیم وتوزیع زنبور به کشاورزان بر طبق هکتار زمینی که داشتند بودیم .

نتیجه فعالیت :

آشنایی با دزمصرفی زنبورها درهرهکتار ازمزارع بود که در شالی به ازای هرهکتار یک گرم تریکوکارت (صدعددتریکوکارت )در هرمرحله و در زراعت سویا و پنبه وذرت در دو مرحله اول به ازای هر هکتار دو گرم ( دویست عدد تریکوکارت ) توزیع شد .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد