فایل شاپ

فروش مقاله،تحقیقات و پروژه های دانشجویی،دانلود مقالات ترجمه شده،پاورپوینت

فایل شاپ

فروش مقاله،تحقیقات و پروژه های دانشجویی،دانلود مقالات ترجمه شده،پاورپوینت

گزارش کارآموزی در تصفیه خانه جدید همدان

گزارش کارآموزی در تصفیه خانه جدید همدان در 148 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 4132 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 148
گزارش کارآموزی در تصفیه خانه جدید همدان

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

گزارش کارآموزی در تصفیه خانه جدید همدان در 148 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 1

تصفیه فیزیکی آب 3

تصفیه شیمیایی آب 3

شرح مراحل تاسیسات تصفیه وکاریردآنها 4

حذف گازهای همراه آب 9

مشکلات ناشی ازانحلال گازها درآب 12

حذف گازهای مزاحم ازآب 14

روشهای حذف گازها ازآب 15

بهره برداری ونگهداری وتعمیرات دستگاههای هوادهی 20

فرآیندهای انعقادولخته بندی 21

کاهش وحذف بارالکتریکی سطحی کلوییدها 22

ته نشینی شیمیایی 32

فرایند زلال سازی وحوضهای زلال ساز 36

نگهداری وتعمیرات 43

ساختمان وروش کلی بهره برداری ازحوضهای ته نشینی وزلال سازمرکب بهره گیرنده ازبسترلجن 56

روش کلی راه اندازی 59

متوقف ساختن حوض زلال ساز درکوتاه مدت 61

کلیاتی درمورد مکانیزم وبهره برداری ازحوضهای ته نشن زلال ساز مجهز به صفحات مورب 63

فهرست مطالب

عنوان صفحه

صاف سازی 64

بهره برداری ونگهداری صافیهای تند باجریان ثقلی 65

ساختمان صافیهای تند ومتعلقات آن 66

تنظیم صافی 68

سیستمهای تنظیم کننده 70

سرعت صافی سازی 72

زمان کارکرد صافی 73

تجهیزات شستشوی تند بانیروی ثقل 74

صافیهای تند تحت فشار 75

را ه اندازی وبهره برداری صافیهای تحت فشار 76

نگهداری صافیهای تحت فشار 78

روشهای سالم سازی 79

کلر 79

اوزون 86

روش تهیه اوزون 87

انواع ژنراتورهای گاز اوزون 88

ویژگیهای گازورودی به دستگاه تولید اوزون 91

واحدهای تولید 94

روشهای مختلف اوزناسیون آب 94

موارد کاربرد اوزون 95



فهرست مطالب

عنوان صفحه

فواید اوزون 102

استفاده ازاشعه فرابنفش 105

اصول کلی به کارگیری U.V 108

مراقبت ازبازتاب فرابنفش 108

موا د شیمیایی نامطلوب درآب آشامیدنی 109

روش تصفیه 112

تصفیه باآب آهک 114

اکسیداسیون توسط پرمنگنات پتاسیم 116

هوادهی 117

حوضهای ته نشینی 119

صافیها 120

حذف آهن ومنگنزباتبادل یونی 120

فرایندهای متعارف 121

فرایندهای ویژه آهن ومنگنز 123

منابع آلودگی وتاثیرات 125

روش تصفیه 126

ترسیب شیمیایی 127

ارسنیک 129

روش تصفیه 131

دشواریهای بهره برداری 132

کروم 133

فهرست مطالب

عنوان صفحه

کادمیوم 134

سرب 135

جیوه 136

کلرورها 137

روشهای آزمایش درآب 140

فلوئورها 142

سولفات وسولفورها 146

نیتراتها 147

تاثیرات بهداشتی واستانداردها 152

خواص مواد فعال سطحی 160

کاربرد پاک کننده ها 161

آثار بیولوژیکی پاک کننده ها 162

آثارزیست محیطی 163

تشخیص میزان مواد پاک کننده درآب 165

سموم دفع آفات وعلف کشها 165

مواد رادیو اکتیو 166

منابع آلودگی رادیو اکتیویته 166

سیانور 169

سخت زدایی بامواد شیمیایی 171






مقدمه:

مجموعه عملیاتی که به منظور آماده کردن آب برای مصارف مورد نظر اجرامیشود، تصفیه آب ومجموعه تاسیسات وتجهیزاتی که عملیات تصفیه آب رادربرمی گیرد،تصفیه خانه نامیده میشود. بنابراین برای تهیه آبی مناسب برای شرب ومصارف عمومی شهری یکرشته عملیات در تصفیه خانه آب به مورداجراگذارده میشود تاآب دریافتی از منابع آب را باکیفیتی قابل قبول در چهار چوب استاندارد آب آشامیدنی تحویل نماید.

آب آشامیدنی استاندارد به طور کلی آبی است که بیرنگ بی بو، وبا طعم مطبوع وگوارا، که مصرف آن حتی در دراز مدت هم به لحاظ عاری بودن از مواد مضر، ضرری به سلامت مصرف کننده وخسارتی به تجهیزات انتقال،توزیع ومصرف وارد نمی آورد.

عملیاتی که در تصفیه خانه آب آشامیدنی در رابطه با تصحیح کیفیت آب اجرا میشود،بستگی به کیفیت آب منابعی داردکه برای تامین آب آشامیدنی در نظر گرفته می شود وطرح تاسیسات تصفیه خانه نیز بادرنظر گرفتن این که آب تصفیه شده برای مصرف شرب ومصارف عمومی شهری به کار برده خواهد شد پیش بینی میشود وتجهیزات وتاسیسات تصفیه خانه نیز براساس طرح مصوب نصب می گردد.

منابع آب که به منظور تامین آب آشامیدنی ومصارف عمومی به کار گرفته می شوند.شامل:

منابع آبهای سطحی :دریاهاودریاچه ها. برکه ها .رودخانه ها،جویبارها

منابع آبهای زیرزمینی :چاهها،قنوات وچشمه ها،است .چه بسا در بعضی از تاسیسات تصفیه آب ازیک یا چند منبع مختلف آب دریافت وتصفیه شود.به هر حال اقداماتی که در زمینه تصفیه آب منظور خواهد شد،آب دریافتی از منابع رابه آب آشامیدنی تبدیل خواهد کرد وبه همین جهت مطالعه کیفیت فیزیکی،شیمیایی ومیکروبیولوژیکی منابع مورد نظر تامین آب آشامیدنی ،برای ایجاد یک سیستم تصفیه وتوزیع آب سالم ضرورت پیدا می کند.

1- هدف: هدف از تهیه این راهنما ارایه روشهای بهره برداری از تاسیسات تصفیه خانه وبالا بردن سطح اطلاعات فنی بهره برداران است که در تصفیه خانه های آب آشامیدنی فعالیت دارند.نظر به اینکه معیارهای تهیه شده در این دستورالعمل به خاطر تنوع تاسیسات به صورتی است که دربرگیرنده نکات عمومی ومشترک است وباید به صورت راهنمای کلی بتواند مورد استفاده متخصصان در رده های مختلف قرار گیرد، لازم است که در هرتصفیه خانه متخصصان امر به توجه به خطوط کلی ارایه شده دراین مجموع ودستورالعمل های طراح وسازنده تجهیزات تصفیه خانه.دستورالعمل های اجرایی مناسبی را که برای کارکنان بهر ه برداری ونگهداری قابل استفاده باشد،تهیه وبه‌آنان ابلاغ وبراساس برنامه ریزی مناسب برحسن اجرای کارها نظاره کنند.

2- دامنه کاربرد: این دستورالعمل شامل کلیه تاسیساتی است که در تصفیه آب آشامیدنی مورد استفاده قرار میگیرند.از آنجا که مسایل آبگیری ودفع لجن از مسایلی است که در تصفیه خانه های فاضلاب نیز مطرح است، لذا بحث دراین زمینه در بخش بهره برداری ونگهداری از تصفیه خانه های فاضلاب پیگیری خواهد شد.

3- فرآیندهای تصفیه آب: از نظر کلی تصفیه خانه آب آشامیدنی شامل گروهی از واحدها وتجهیزات زیر خواهند بود که براساس بررسی کیفیت آب که قبلا انجام شده،ممکن است به کار گرفته شوند.

تصفیه فیزیکی آب: هرگونه تصفیه ای که در آن به وسیله روشهای فیزیکی عوامل آلودگی از آب حذف شوند،تصفیه فیزیکی آب نامیده میشود. از جمله دانه گیری ، زلال سازی،صاف سازی واستفاده از اشعه ماورای بنفش در سالم سازی آب را می توان نام برد.

تصفیه شیمیایی آب:

هرگونه تصفیه ای که در ان به کمک مواد شیمیایی عوامل آلودگی از آب حذف شوند، تصفیه شیمیایی آب نامیده می شود. انعقاد سختی زدایی،کلرزنی و.. نمونه ای از تصفیه شیمیایی است.

سالم سازی آب : هرگونه روش فیزیکی ویا شیمیایی که موجب حذف عوامل بیولوژیکی بیماریزا از آب گردد،روش سالم سازی نامیده می شود،صاف سازی ،کلرزنی ،استفاده از اشعه ماورای بنفش و… ازاین گروه است.

شرح مراحل ،تاسیسات تصفیه وکاربرد آنها:تجهیزات وتاسیساتی که برای تامین آب آشامیدنی از منابع آب سطحی وزیرزمینی به کار گرفته میشوند، برحسب نوع منبع متفاوت است ودر عملیات تصفیه در بخشهای ذیل کاربرد دارند:

- پیش تصفیه

- تصفیه اصلی

- مواد شیمیایی نامطلوب در آب آشامیدنی

- ایجاد تعادل شیمیایی

پیش تصفیه :

تاسیسات پیش تصفیه برای اجرای یک ویا چند رشته از عملیات زیر که به منظور بهبود کیفیت آب خام ورودی به تاسیسات تصفیه خانه های اب طرح شده است، پیش بینی می گردد وممکن است در داخل یا خارج از تصفیه خانه قرار داشته باشد.

آشغالگیری وحذف ماسه

الف- آشغالگیری: درآبگیری از آبهای سطحی شاخ وبرگ ویا مواد دیگر شناور به وسیله شبکه های آشغالگیر از آب جدا می شوند.این شبکه ها مواد شناوری راکه همراه اب است، در خود نگاه میدارند ومانع ورود آنها به بخش بعدی تصفیه خانه می شوند آشغالگیرممکن است در محل ورود آب به تصفیه خانه ویا ورود آب به تاسیسات انتقال آب به تصفیه خانه نصب شده باشد ودر هرحال روزانه حداقل یکبار باید تمیز شود. موادی که روی آشغالگیر جمع میشوند،باید بعداز جمع آوری از نزدیکی آب دور برده شوند وبهتر است هرچه زودتر از تصفیه خانه به خارج حمل گردند.

ب- حذف ماسه: این بخش از تاسیسات در برداشت آبهای زیرزمینی در صورتی که چاه ویا چاههای مورد بهره برداری ماسه دهی داشته باشد،نصب میشود تاماسه ونرمه ماسه را قبل از ورود آب به بخشهای دیگر تصفیه حذف کرده باشند. دستگاهی که معمولا به کاربرده میشود. به نام ؛سیلکون؛خوانده شده وروزانه حداقل یک مرتبه شیر تخلیه تحتانی راکه ماسه جمع آوری شده را بیرون می دهد وباز وبسته می کنند. درمورد برداشت از آبهای سطحی از ته نشینی ساده برای حذف مواد قابل ته نشینی از جمله ماسه ونرمه ماسه استفاده میشود.

کلرزنی آب خام:هدف از کلرزنی آب خام،سالم سازی آب ورودی به تاسیسات به منظور اکسیداسیون وحدف نسبی آلاینده های آلی مولد بووطعم نامطلوب ،حذف نسبی آلاینده های معدنی مولد رنگ مانند :آهن ، منکنز،فلزات سنگین وته نشینی آنها در مرحله زلال سازی وجلوگیری از رشد بعدی میکروارگانیسم ها وگیاهان آبی در تاسیسات تصفیه خانه است.کلرزنی آب خام باید در حدی انجام شود که در اب خروجی از فیلترها مقدار کلرآزاد باقیمانده در حدود 2/0تا3/0 میلی گرمبرلیتر در زیر صافی ها موجود باشد.در ارتباط با تجهیزات وبهره بردای این قسمت .موضوع به طور مشروح در بخش 4-2-5-1 آمده است.

تبصره: در صورت احتمال ایجاد تری هالومتانها و ترکیبات کلر؛سمی وخطرناک حتی المقدور از کلرزنی آب خام پرهیز گردد واز روشهای توضیح داده شده در بخش تری هالومتانها بهره گیری شود.

پیش ته نشینی: اصولا سیستمهای زلال ساز از هرنوع مانند:پولساتورها ،آکسیلاتورها و..برای زلال سازی آب خام با کدورت مشخصی طراحی می شوند.چنانچه کدورت آب خامبه بیش ازحد طراحی سیستمهای زلال ساز برسد،نیاز به پیش ته نشینی است که این واحد پیش ته نشینی میتواند به صورت ته نشینی ساده فیزیکی یابا کمک موادشیمیایی و فرآیندهای زلال سازی طراحی گردد.برای حذف مواد معلق بزرگتر از 200 میکرون ته نشینی ساده وبرای مواد معلق کوچکتر وباوزن مخصوص پایین معمولا نیاز به ته نشینی به کمک مواد شیمیایی منعقد کننده است.حوضهای پیش ته نشینی ممکن است در محل آبگیر درجوار رودخانه وخارج از تصفیه خانه طراحی گردد،دراین صورت از نظر دفع مواد شناور ومواد ته نشین شده درحوض پیش ته نشینی مشکلی وجود نخواهد داشت. مواد زاید راکه همراه آب رودخانه است ودرحوض پیش ته نشینی ته نشین شده است، میتوان به طریق مقتضی دفع نمود. بدین منظور تعداد ویاچند واحد حوض پیش ته نشینی طراحی می شود که یک یاچند واحد ازآنها درحال بهره برداری و بقیه درحال شستشو یادرانتظار راه اندازی خواهند بود. ازآب خروجی از سرریز این واحدها که در حال بهره برداری است،مرتبا نمونه های آب، بااستفاده ازیک شیشه دهند گشاد، برداشت و آزمایش می شود،تاهرزمان که نمونه برداشت شده دارای ماسه نرم باشد، حوض درحال بهره برداری رااز سرویس خارج کنند وبه موازات آن یکیاز حوضهای آماده بهره برداری رادر سرویس قرار دهند.حوضهای پیش ته نشینی مجهز به دریچه ورود آب،شیر تخلیه وشیر آب شستشو هستند. حوضهای پیش ته نشینی ممکن است با مقطع دایره یا مستطیل باابعاد متناسب طرح شوند واگر مستطیل باشند،کف حوض دارای شیب درعکس جهت حرکت آب خواهد بود. چنانچه این نوه حوضها درکنار رودخانه قرار داشته باشند، شیر تخلیه در عمیق ترین نقطه حوض قرار میگیرد.اغلب حوضهای پیش ته نشینی دارای لجن روب وسیستم تخلیه خودکار لجن هستند.درموقع شروع به بهره برداری ازیک حوض پیش ته نشینی،آب رابه تدریج درحوض وارد می کنند تاحوض به آرامی پرشود.دراین حالت دریچه خروج آب ازحوض پیش ته نشینی کاملا باز می شود،برای شستشوی حوض پیش ته نشینی ابتدا شیر ورود به حوض رابسته وشیر تخلیه را باز می کنند، زمانی که سطح آب پایین رفت وگل ولای و ماسه ظاهر شد،شیر آب شستشو راکه آب رااز حوضچه آب ته نشین شده یااز حوض مجاور که در حال بهره برداری است دریافت می کند، باز می کنند تاجریان این آب گل ولای وماسه ته نشسته رادر امتداد شیب کف حوض به طرف مجرای خروجی براند واز شیر تخلیه خارج سازد. دربعضی از تاسیسات که شن وماسه ونرمه ماسه همراه آب وارد حوض پیشته نشینی می گردد،وسایل مکانیکییا نیروی انسانی برای تخلیه رسوبات حوض پیش بینی شده است. نگهداری ابنیه وشیرآلات ودریچه های ورود آب، طبق راهنمای کلی نگهداری تاسیسات خواهد بود. مدت زمان بهره برداری از حوض پیش ته نشینی بستگی به میزان مواد معلق وکیفیت آن در آب خام دارد، زیرا به لحاظ جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی بیولوژیکی وپرشدن لجن لازم است حوض ها به تناوب برای شستشو از سرویس خارج شوند. این حوض ها نیز بااشکال مختلف با مقاطع مستطیل ودایره طراحی میشوند ودر هرحال وسیله لجن روبی وتغلیظوتخلیه مواد معلق،به منظورکاهش میزان اتلاف آب در طرح پیش بینی می گردد.بهره برداری از حوض پیش ته نشینی چه بااستفاده از عوامل انعقاد وچه بدون استفاده از آنها ساده طبق دستورالعمل وراهنمای بهره برداری تاسیسات تصفیه خانه خواهد بود که از طرف طراح یا سازنده تاسیسات خانه ارائه میشود.

تجهیزاتی که در این گونه حوض ها،معمولا وجوددارد،عبارتند از:

- تاسیسات ورود وتوزیع آب خام

- تاسیسات جمع آوری ، تغلیظ ودفع لجن مازاد

- تاسیسات جمع آوری وانتقال آب ته نشین شده

تصفیه اصلی: منظور از تصفیه اصلی بهره گیری از فرآیندهایی است که میتواند کیفیت آب خروجی از پیش ته نشین ها ویا آب خام را درحد استانداردهای آب شرب ارتقاء بخشد.

تجهیزات شستشوی صافیهای تند بانیروی ثقل

شستشوی این نوع صافیها با استفاده از آب تصفیه شده انجام می شود وجریان آب شستشو در عکس جهت جریان آب در موقع صاف سازی خواهد بود تا انبساط لایه ماسه را برای رها ساختن ذرات جمع آوری شده در منافذ فراهم سازد. تجهیزان شستشوی صافی به شرح زیر است:

- تلمبه آب شستشو که معمولا 2یا3 واحد پیش بینی می شود که یک واحد آماده کار ویک یا 2 واحد برای شستشو راه اندازی می شود.

- دمنده هوا که در اقدام به شستشوی صافی برای به هم ریختن لایه های ماسه ومتفرق کردن دانه های آنها در آب پیش بینی شده است.

- تابلو فرمان صافی که فرمانهای راه اندازی وتوقف تلمبه ها ودمنده ها ومانور شیرهای آب شستشو وهوادمی و تخلیه صافی وسایر شیرها وسایر تجهیزات روی آن نصب شده است. درمورد صافیهایی که سطح آزاد آب روی ماسه صافی کمتر از یک متر ارتفاع دارد، بعداز بستن شیر خروج اب و شیر ورودی آب، صافی برای شستشو آماده است. در صورتی که سطح آزاد آب بالاتر ازیک متر روی لایه ماسه باشد، قبلا شیر ورود آب بسته می شود وباید منتظر بود تاسطح آب در صافی به تراز لبه جدایی مخزن ماسه ومجرای شستشو برید. عملیات شستشوی صافی به شرحی خواهد بود که در دستورالعمل بهره بردای تصفیه خانه از طرف سازنده ارائه شده است.

صافیهای تند تحت فشار

این صافیها ازیک استوانه فلزی تشکیل شده که در دو انتها به عدسی ختم می شود وبه ابعاد مناسب با ابدهی ساخته می شود وممکن است ایستاده ویا خوابیده روی محور افقی یا پایه ای بلندتر از کف زمین ساخته شود. این گونه صافیها غالبا در تاسیسات کوچک وکارخانجات مورد استفاده قرار می گیرند. جریان آب ورودی به صافی ممکن است به تبعیت از اختلاف سطح منبع آب ومحل استقرار صافی ویا با استفاده از فشار مناسبی که از طریق خطوط لوله انتقال آب ویا تلمبه تامین گردد. آب ورودی به صافی از لایه صاف کننده ودر جهت از بالا به پایین جاری خواهد شد ولایه صاف کننده ممکن است با دانه بندی یکنواخت ویا چند لایه بادانه بندیهای متفاوت طرح شود. صافیهای تحت فشار دارای دریچه مناسب برای داخل کردن شن وماسه وبازدید ویا خارج کردن شن وماسه در مواقع لزوم اند ونیز دارای شیر ورود آب، شیر خروج آب صاف ، شیر ورود آب شستشو، شیر تخلیه وخروج اب شستشو هستند. در بالاترین نقطه صافی یک شیر تخلیه هواکه ممکن است به طور خودکار عمل نماید، نصب می شود. علاوه بر وسایل فوق صافی ممکن است دارای فشار سنج وکنتور آب ودستگاه سنجش افت فشار باشد.

راه اندازی وبهره برداری صافیهای تحت فشار

صافیهای تحت فشار را نباید یکباره با تمام ظرفیت راه اندازی نمود،‌بلکه به آرامی ومراقبت شیرورود آب طوری باز می شود که ظرف مدت 15تا20 دقیقه شیر کاملا باز داشته باشیم ودر هرحال رعایت کامل دستورالعمهای بهره برداری شرکت سازنده ضرورت دارد. قبل از راه اندازی صافیها چه در شروع کار ویا پس از هر سرویس باید سطح ماسه ثصاف باشد وکلیه لوله های ارتباطی آب وهوا سالم وصحیح باشند. بهتر است قبل از راه اندازی اولیه وبعداز هر سرویس دریچه بازدید باز باشد وصافی راتا سطح ماسه از آب پرنمود در صورتی که پرنمودن صافی از مسیر شستشو باجریان معکوس انجام پذیرد مناسب تر است زیرا ماسه های موجود در سطح، به هم خوردگی پیدا نمی کنند وآنگاه شیرهوا وشستشو باجریان معکوس رابه آرامی باز نمود تااز توزیع یکنواخت بارهیدرولیکی در سطح صافی در حین شستن آن اطمینان حاصل شود. در صورتی که بار هیدرولیکی یکنواخت توزیع نگردد، صافی در بهره برداری دچار اشکال خواهد شد وکیفیت آب حاصله نامناسب می گردد. لازم به ذکر است که علل اصلی عدم توزیع یکنواخت آب وهوا مربوط به طرح نامناسب کف صافی، شکستگی وگرفتگی نازلها وهمچنین لوله توزیع هوااست. نظر به طرحهای متفاوت که در ساختمان این گونه صافیها اجرا می شود، بهره برداری معمولا براساس توصیه سازنده خواهد بود، ولی معمولا بهره برداری باباز کردن شیرهای تخلیه هوا که در بالای صافی نصب می شود وشیر خروجی وسپس شیر ورودی که به آرامی انجام می گیرد، شروع خواهد شد. در صورتی که ماسه های درون صافی کثیف باشند. قبل از بازنمودن شیر خروجی شیر تخلیه را باز می کنیم وآنقدر آب عبور می دهیم تاصافی تمیز گردد. باپرشدن صافی از آب شیر تخلیه هورا در صورتی که خودکار نباشد، به نحوی می بندیم که دائما مقداری آب از آن خارج گردد، در غیر این صورت هوا در بالای صافی متراکم می شود ومشکل ایجاد خواهد کرد.در خاتمه کارصافی، که زمان آن بستگی به کیفیت ومیزان آب تصفیه شده دارد، لایه ماسه نسبتا گرفته شده و خوب عمل نمی کند، دراین حالت که معمولا براساس تجربه ویا افت فشار داخل صافی مشخص می گردد، صافی نیاز به شستشو پیدا می کند که با جریان دادن آب در عکس جهت صاف سازی به ترتیب عملیات زیر انجام می پذیرد.

-شیر آب خام ورودی به صافی بسته شود.

- شیر خروج آ ب صاف نیز بسته شود.

- شیر تخلیه هواباز شود.

- شیر خروجی اب شستشو باز شود.

- شیر ورودی آب شستشو باز شود.

باید دقت نمود که در ابتدا وبرای چند دقیقه به ارامی ومطابق دستورالعمل شیر هواباز شود وسپس شیر آب شستشو نیز باز گردد. در صورتی که در این مرحله

دقت کافی به عمل نیاید، علاوه بر مخلوط شدن ماسه های درون صافی سطح آن هم به هم می خورد که در عملکرد صافی بسیار موثر است، لذا توصیه می شود درابتدای بهره برداری ضمن رعایت دستورالعمل شرکت سازنده با احتیاط کامل عمل نمود تا تجربه لازم حاصل گردد. پایان عملیات شستشو را می توان با مشاهده آب زلال در خروجی تشخیص داد. مراحلی که توضیح داده شد مربوط به صافیهایی هستند که به طور دستی عمل می کنند، ممکن است این عملیات به صورت خودکار یا نیمه خودکار انجام پذیرد، ولی درهر حال به واسطه این که عملیات صاف سازی وشستشو را نمی توان مشاهده نمود، کنترل آنها اسان نیست واحتمال افزایش بار هیدرولیکی در موقع کار ویا خروج بخشی از ماسه های ریز دانه در حین شستشو وجود دارد وبه همین دلیل طی یک برنامه زمانبندی شده سطح وارتفاع ماسه را کنترل نمود وکاهش ماسه را جایگزین کرد.

نگهداری صافیهای تحت فشار

سرویس سالیانه این صافیها ضروری است ودراین صورت باید صافی را کاملا تخلیه نمود، کف صافی ونازلهای تعبیه شده را دقیقا کنترل کرد ودر صورت لزوم نازلهای معیوب را تعویض کرد. کنترل لوله هوا موجود در کف صافی و یکنواختی توزیع هوا هم باید انجام پذیرد. زیرا در صورتی که این لوله پوسیده وشکسته باشد، توزیع هوا یکنواخت نخواهد بود که نتیجتا عملیات شستشو به خوبی انجام نمی گیرد. در سرویس سالیانه، جداره داخلی فیلتر باید تمیز و مجددا بارنگ مناسب پوشش داده شود. کلیه شیرها باید باز وتمیز ودر صورت لزوم سرویس گردند. شن وماسه ای که از صافی خارج می گردند، ممکن است مقداری باهم مخلوط شده باشند که در این صورت ابتدا آنها را با آب می شویند تاکاملا تمیز گردند، سپس با سرند مناسب جدا می کنیم وپس از آماده شده فیلتر درون آن ریخته می شود. صفحه نگاهدارنده در کف صافی که نازلها روی آن تعبیه شده اند، معمولا به بدنه صافی به طور کامل نمی چسبد ولذا موقع شستن صافی آب وهوا می تواند بیشتر از اطراف صافی وارد شود که تاثیر منفی در عملکرد صافی دارد، لذا باید در موقع سرویس صافیها بامواد ومصالح مناسب این فاصله را پرنمود.

روشهای سالم سازی

پس از تصفیه فیزیکی وشیمیایی آب میکروارگانیسمها به ویژه باکتریها به طور کامل از آب حذف نمی شوند، در حالی که آب شرب، باید عاری ار هر گونه میکروارگانیسم باشد. بدین منظور از روشهای سالم سازی برای حذف کامل میکروارگانیسم ها استفاده می گردد. اینروشها در بخشهای ذیل در پی آمده است:

کلر

کلر در سال 1774 کشف شد وتاسال 1888 که امکان انبار کردن کلر خشک در ظروف آهنی وفولادی ابداع شد،‌مصارف کلر محدود وبه صورت آب ژاول به عنوان ضدعفونی کننده،‌محلولهای کلر وپودرهای سفید کننده واسید کلریدریک بود واز آن به بعد در صنایع کاغذسازی، صنایع نساجی و.. مورد مصرف پیدا کرد. در سال 1896 برای اولین بار کلرزنی برای ضد عفونی کردن مستقیم آب در رابطه با مطالعات فیلتراسیون به صورت آزمایشی در لویزویل انجام شد. در سال 1897 نیز د رانگلستان به منظور ضدعفونی کردن آب شبکه توزیع پس از بروز یک اپیدمی تیفوئید ؛حصبه؛ به صورت آزمایشی برای مدت کوتاهی اعمال شد.


روش تصفیه

ارسینک بااستفاده از تصفیه فیزیکی وشیمیایی شامل برانعقاد ته نشینی وصافی از آب حذف می گردد. استفاده از عوامل انعقاد به شرح ذیل است:

AS به توان +3 انعقاد باسولفات فریک، با PH 6تا8

انعقاد باسولفات آلومینیوم ، با PH 6تا7 همراه بانرم سازی توسط آهک زیاد واکسیداسیون قبل از تصفیه AS به توان +5 انعقاد باسولفات فریک ،‌PH 6تا8 .

انعقاد باسولفات آلومینیوم PH 6تا7 همراه بانرم سازی توسط آهک زیاد بیش از 90درصد ارسنات سدیم در انعقاد باسولفات آلومینیوم وسولفات فریک از آب حذف می شود. سختی گیری بااستفاده از آهک در حذف ارسنات سدیم بسیار موثر است، به ویژه وقتی PH به 6/10 ویا بیشتر افزایش داده شود.ارسینت سدیم تاحد 50تا60درصد در PH طبیعی آب بااستفاده از عامل انعقاد سولفات فریک ازآب حذف می شود. چنانچه نرم سازی بااستفاده از آهک در PH معادل 11 به کار گرفته شود،‌راندمان حذف تا80درصد افزایش می یابد. سولفات آلومینیوم تنها قادر به حذف حدود 20درصد ارسینت سدیم است، ولی می توان ارسینت سدیم رابه کمک کلر وپرمنکنات پتاسیم اکسیده وبه ارسنات سدیم تبدیل کرد که درآن صورت حذف آن سهل تر انجام می پذیرد. استفاده از کلر در عمل اکسیداسیون ارسینک، درصورت وجود مواد آلی در آب ممکن است منجر به تشکیل تری هالومتان گردد که ترکیبی زیانبار است، دراین ارتباط علاوه برنکات اشاره شده در مورد پرمنگنات که مصرف آن مشکل ایجاد رنگ در آب رادر پی دارد، می توان از گاز اوزون نیز استفاده نمود. حذف ارسینک توسط روش تبادل یونی بااستفاده از رزین های آنیونی ویا ذغال استخوان امکانپذیر است. اینروش برای حذف ارسینت ویا ارسنات سدیم راندمانی یکسان خواهد داشت، ولی در هرحال بررسی در سطح پایلوت درابتدای مطالعات کاربردی تصفیه ضروری است. اخیرا اسمزمعکوس والکترود پالیز نتایج جالبی در حذف ارسینک داشته اند.

دشواریهای بهره برداری

معمولا حذف ارسینک در غلظتهای زیاد 100میلی گرم برلیتر ویا بیشتر به سهولت بااستفاده از تصفیه فیزیکی وشیمیایی بااستفاده از انعقاد ته نشینی ، صافی وتنظیم PH توسط آب آهک به 8/6 نیاز خواهد بود. معمولا ارسینک باقیمانده در آب حدود 5میلی گرم برلیتر است. استفاده ازاین روش تصفیه برای غلظتهای کم ارسینک نتایج مثبتی نداشته است. برای حذف غلظتهای کم ارسینک کمتر از 5میلی گرم برلیتر ورساندن غلطت به حد 01/0 میلیگرم برلیتر، به ویژه روشهای تبادل یونی راندمان مطلوبی داشته اند. برای مثال دریکی ازاین روشها ابتدا PH به 1/7 تنظیم شده، سپس آب از بستر آلومینای فعال به ضخامت 3فوت باسرعت سه گالن بردقیقه برقوت مربع عبور داه می شود. اینروش قادر است حتی غلظت 106/0 میلیگرم برلیتر ارسینک رابه 01/0 میلیگرم برلیتر تغییر دهد، ظرفیت بستر 7000 گالن برفوت مکعب است. احیای بستر با محلول سود سوزآور باغلظت یک درصد ومتعاقبا شستشوی بستر با اسیدسولفوریک 5/0 نرمال امکانپذیر است. شایان ذکر است بااستفاده از روشهای متعارف تصفیه آب انعقاد، لخته بندی، ته نشینی ،‌صافی تا50درصد ارسینک حذف می گردد، ولی در غلظتهای کم ارسینک این راندمان درحد بسیار زیاد کاهش می یابد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد